Šesť „aktivít“ vedúcich k mizernému životu a možnosť zmeny
@ Aktuálne -> Rôzne
Sep 29 2005 - 11:05 GMT | /Združenie za sociálnu reformu – tlačová správa / -- Každým sa dňom dozvedáme čoraz viac o tom, ako hurikán Katrina zničil mesto New Orleans. Minimálne 500 000 Američanov zostalo kvôli hurikánu bez práce a bývania. Aj keď obyvatelia New Orleansu chcú začať znova, bude to trvať mnoho rokov. Netreba obnovovať iba mesto. Všetci chcú čo najskôr opäť pracovať a zarobiť si peniaze. New Orleans je príkladom ľudí, ktorí sa stali obeťami tragédie, ktorej príčina je mimo ich moci.
Tento mesiac však píšeme o ľuďoch, ktorí v krízovej situácii žiadajú ‘pomoc’ a na tom, čo sa z ich životmi stalo, majú značný podiel. Ak napríklad začína mladý muž priveľmi piť, dôsledky a doplácanie na ne, budú dlhodobé. Kým bude piť, jeho život sa nikdy nezlepší. Jedinou nádejou je len abstinencia. Ani jeden zo štátnych programov mu nedokáže pomôcť, kým sám neprevezme zodpovednosť za seba. Takto môžeme sledovať mnoho príkladov zlej voľby ničiacej život nejedného človeka.
Šesť „aktivít“ vedúcich k mizernému životu
• mať deti, keď sám ešte nie si dospelý,
• stať sa rodičom aj keď nemáš prácu,
• neukončiť 12 rokov školskej dochádzky. Takmer žiaden zamestnávateľ nebude zamestnávať kohosi, kto má iba 9, či ešte menej rokov školy. Pravdepodobnosť, že tínedžer, ktorý sa nudí a nemá prácu, sa stane neplánovane rodičom, je nebezpečne vysoká...
• dať výpoveď v práci, keď ešte nemáš zabezpečenú inú prácu,
• stať sa závislým na alkohole, drogách, alebo gamblerstve. Reč je aj o tzv. ‘malej’ závislosti na fajčení. Aj keď cigarety nie sú prekážkou, aby človek pracoval, sú veľmi drahým návykom pre ľudí, ktorí nemajú prácu. Na Slovensku je takmer tretina rodinných dávok míňaná na tabakové výrobky...
• začínať s požičiavaním peňazí, keď nemáš príjem... úžera
Zahraničné investície, posilnená ekonomická infraštruktúra a motivujúce daňové zákony môžu priniesť nové pracovné príležitosti a znižovať nezamestnanosť v miestach, kde ľudia stratili prácu, kvôli okolnostiam mimo ich kontrolu. Ale noví zamestnávatelia a investori majú stanovené presné kritériá a nároky na svojich pracovníkov. Nebudú zamestnávať ľudí, ktorí majú príliš nízke vzdelanie a minulosť plnú chýb.
Charakteristiky krízových situácií spred 150 rokmi
(keď neexistovala štátna podpora)
Chceme vám priblížiť prípady z minulosti. V roku 1857 Kongres štátu New York vyšetroval, prečo ľudia žijú v krízových domovoch (Poor Houses).
70% mužov tam žilo kvôli alkoholu, drogám alebo gamblerstvu.
Až 70% žien s deťmi tam žilo, pretože ich muži boli zlí.
30% ľudí sa tam dostalo ako obete tragédií, ktoré boli mimo ich kontrolu.
O 25 rokov neskôr, v roku 1882, vyšla pre kresťanských charitatívnych pracovníkov v meste New York City knižka s názvom Handbook of Charity Organizations (Príručka pre charitatívne organizácie). Pracovnici potrebovali špeciálne školenie, aby mohli pomáhať svojim klientom zmeniť ich životný štýl. Prečo? Lebo takmer 80 % klientov bolo v krízovej situácii, pretože si sami zničili svoj život.
Handbook of Charity Organizations ponúkal bežné rady, ako pracovať medzi chudobnými:
• Ak dávate (či už ako vláda alebo MVO) peniaze závislému, iba mu umožňujete, aby si naďalej mohol kupovať svoje drogy. Takže v konečnom dôsledku vaša pomoc iba podporuje jeho drogovú závislosť.
• Jedlo musí byť viazané na prácu, ak je klient schopný pracovať. Ak sú v krízovom domove aj jeho žena a deti, on musí pracovať viac, aby zabezpečil jedlo aj pre nich. Keď muži prosia pomoc, v knihe odporúčali, aby charitatívna organizácia mala na dvore hàbu dreva. “Najprv musíš rúbať drevo a potom sa prídeš najesť.” (Drevo potom použili na kúrenie a varenie pre vdovy a deti v sirotincoch.)
• Charitatívne organizácie mali vždy obmedzené finančné a materiálne zdroje. Takže si ani nemohli dovoliť pomáhať tak, aby sa ich klienti stali dlhodobo závislými na ich pomoci.
• Charitatívne organizácie museli určovať, či skutočne môžu pomáhať všetkým klientom, ktorí ich poprosili o pomoc. Ak zistili, že klient neplánoval, či netúžil zmeniť svoj životný štýl, potom mu pomoc museli odmietnuť. (Samozrejme, s obmedzeným rozpočtom si nemohli dovoliť vyhadzovať svoje peniaze do čiernej diery.)
• Na druhej strane, neraz zistili, že práve krízová situácia sa stala prvým krokom, motivujúcim ľudí k zmenám.
• Kresťanské organizácie a cirkvi majú veľmi dôležité poslanie pomáhať meniť životy chudobných k lepšiemu. Keď sa cirkev tejto úlohy vzdáva v prospech štátu, nezlyháva len vo svojom duchovnom poslaní, ale si aj sama oslabuje svoj vplyv v spoločnosti.
Legislatívne kroky pomoci nezodpovedným, aby mali lepší život
Aj dobré zákony sú prirodzene obmedzené. Zákony nemôžu nútiť, aby alkoholik prestal piť. Zákony nemôžu prinútiť, aby agresívni muži prestali biť svoje ženy a deti. Ani nemôžu zabrániť neželaným tehotenstvám medzi promiskuitnými tínedžérmi. Avšak zákony rešpektujúce prirodzené zásady môžu zaručiť odmenu za zodpovedné správanie.
• Zvýšiť minimálne vzdelanie na 12 rokov školskej dochádzky. Rodičia nedostanú žiadne peniaze, ak ich deti nie sú v škole 12 rokov. Je oveľa bezpečnejšie pre mladistvého byť v škole, než byť doma, nudiť sa a byť nezamestnaným.
• Ak je človek schopný pracovať, potom len prácou môže získať podporu pre seba a svoju rodinu. Na začiatok postačí týždenne 30 hodín práce pre obec.
• Pomáhať rodinám zvládať náklady na jedlo pomocou debetných kariet. Debetné karty, neumožňujúce nákup alkoholu a cigariet, sú oveľa lacnejšie, ako rozdávanie hotovostí na pošte.
• Umožniť absolvovať školy druhej šance tým, čo neukončili 12 ročnú školskú dochádzku. Vzdelávanie cez školu druhej šance sa môže rovnať desiatim hodinám ‘obecnej’ práce pri odpracovávaní sociálnej podpory.
• Rehabilitačné programy budú stáť veľa peňazí. Ich financovanie možno zabezpečiť zo stanovenej dane na cigarety, alkohol a prevádzky herní, kasín...(Takže, tí ktorí sú závislí, sami platia za svoju rehabilitáciu.)
Nádej pre závislých
Je možné, aby slabo platený štátny úradník pomáhal riadiť alkoholika na jeho ceste od závislosti? Nie. Zvyčajne má takýto pracovník iné úlohy. Napríklad musí dokumentovať, na aké dávky má tento alkoholik mesačne nárok. J Rehabilitovať alkoholikov však nemôže.
Pomáhať ľuďom - to je prirodzené prostredie, živná pôda pre mimovládne organizácie a cirkevné inštitúcie. Odvykanie od silnej závislosti nie je vôbec jednoduché. ¼udia, ktorí si sami spôsobili svoje problémy a dlho platili za svoju závislosť vďaka štátnej podpore, sú len málokedy schopní si túto závislosť priznať.
Majú však reálnu nádej... Avšak programy prinášajúce túto nádej musia osloviť celého človeka. Telo, dušu, ducha. Viac sa tejto téme chceme venovať v nasledujúcej správe.
Vysoká cena rodinných prídavkov
Predstavte si, ako sa uvažujúci daňový poplatník musí cítiť, keď od štátu dostáva peniaze na každá dieťa v rodine. Na to, aby mu tieto peniaze vláda mohla dať, musí mu ich najprv zobrať vo forme daní... Platením daní sa skladáme na všetko, čo vláda míňa. Povedzme, že vládna byrokracia potrebuje 30% z týchto peňazí na svoje administratívne náklady, aby spravovala tento ‚štedrý‘ program. To znamená, že na to, aby som dostal 6 000 Sk za moju dcéru, musím najprv zaplatiť 7 800 na daniach! Pre mňa je výhodnejšie, ak za tento program neplatím vôbec nič a nič ani nedostanem.
A čo pre tých, čo žijú na sociálnych dávkach? Oveľa zdravší spôsob je, ak zákon dovoľuje, aby klienti mohli ešte viac pracovať v rámci obecnej služby a tak si zarobiť svoje prídavky. Napríklad 10 hodín týždenne naviac by znamenalo ďalší prídavok 1 500 korún k odpracovanej podpore.
Bill Baker
Združenie za sociálnu reformu
[email protected]
(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/ |
|