(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovateľ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected] tel. 0905 942 606
Privatizáciu slovenských letísk sprevádza prevažne nesúhlas politických strán
@ Aktuálne -> Verejná správa     Jan 09 2006 - 17:04 GMT
(TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič odporučí vláde schváliť konzorcium Two One ako investora pre bratislavské a košické letisko. Oznámil to dnes na tlačovej konferencii.

Po schválení vládou víťaz tendra získa 66-% podiel v bratislavskom a rovnaký podiel v košickom letisku.
Podľa prezidenta Ivana Gašparoviča by sa privatizácia letísk v Bratislave a Košiciach nemala uskutočniť do konca tohto volebného obdobia, ale až v budúcnosti. Na základe konzultácií s odborníkmi tvrdí, že bratislavské letisko by nemalo byť súčasťou viedenského letiska. "Naopak, malo by mu byť konkurenciou. Krok, aby sa to takto sprivatizovalo, nebude výhodný pre Slovensko," prezentoval svoj názor prezident. Za nemožné nepovažuje ani zrušenie už prípadne uskutočnenej privatizácie. Dôvodom by však musela byť nevýhodná zmluva o predaji letísk pre Slovensko, či obchádzanie niektorých pravidiel pri privatizácii.

Výhrady k privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach majú podľa predsedu KDH Pavla Hrušovského aj kresťanskí demokrati. "Považujem za lepšie, ak o nich budeme informovať našich koaličných partnerov skôr, ako budeme informovať verejnosť. Máme dosť dôvodov, aby sme s privatizáciou nesúhlasili," zdôraznil Hrušovský. KDH si uvedomuje vážnosť tohto rozhodnutia, preto hnutie bude pri argumentácii zohľadňovať odborné názory na predložený materiál a potom politicky rozhodne.

Slovenská demokratická a kresťanská únia (SDKÚ) sa nezaoberala témou privatizácie letísk v Bratislave a Košiciach. "Dnes nevidím dôvod, prečo by sme sa tým zaoberali. Prečo by sa tým mala zaoberať naša politická strana? Zatiaľ na to nevidím dôvod," povedal premiér Mikuláš Dzurinda. Tvrdí, že aj pri privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach zvolila vláda štandardný postup, ktorý sa uplatnil pri plynárňach, elektrárňach i ďalších podnikoch.

Strana maďarskej koalície (SMK) nateraz nehovorí o konkrétnych výhradách k privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach. Počká si na konečný dokument, ktorý predloží vláde minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. "Keď naši členovia vlády dostanú materiál, vypýtame si čas. Ak tam nebudú také základné veci, ako je napríklad zabezpečenie rozvoja letiska v Bratislave, čo bude znamenať vstup tohto privatizéra do letiska, tak potom naše výhrady povieme koaličným partnerom," povedal pre TASR a TA3 predseda SMK Béla Bugár. Rovnako ako ostatné strany, ani SMK nechce v žiadnom prípade dopustiť, aby "z bratislavského letiska vzniklo nejaké cargo letisko bez zabezpečenia rozvoja osobnej dopravy". Bugár nevylúčil, že bez garancií rozvoja letiska bude SMK vo vláde hlasovať proti privatizácii.

Predseda ¼udovej strany - HZDS Vladimír Mečiar má k privatizácii letísk negatívny postoj. Tvrdí, že o privatizáciu bratislavského letiska sa Rakúsko usiluje 15 rokov. "Získali silného ekonomického spojenca, aj politických spojencov na Slovensku a presadili svoje, pričom vždy toto letisko chápali ako pre charterové, ekologické lety a záložné letisko pre Viedeň," konštatoval Mečiar. Je presvedčený, že Slovensko potrebuje medzinárodné osobné letisko i cargo letisko. "A týchto priestorov sa dobrovoľne vzdalo. Chyba, päťkrát chyba," doplnil Mečiar.

Slobodné fórum (SF) vyzvalo vládu, aby zastavila tender a prehodnotila podmienky týkajúce sa privatizácie letiska v Bratislave a Košiciach. Podľa predsedníčky SF Zuzany Martinákovej sa v súvislosti s tendrom objavujú vážne pochybenia, ktoré majú ekonomický a trestno-právny charakter. Podľa právneho experta SF Milana Janičinu fórum odmieta radikálne rezy, ktoré by si niekto mohol vysvetliť ako zavádzanie. "Zavádza sa tu stav právnej neistoty, ktorá môže mať trestno-právny rozmer," uviedol Janičina. Vychádza pritom z informácií, ktoré boli uverejnené v médiách o tom, že privatizačný poradca nezobral do úvahy celú ponuku jedného z uchádzačov o privatizáciu letísk. "Ak by to bola pravda, existuje tu názor, že bol porušený nový trestný zákon," tvrdí Janičina a podľa neho by sa mali tým zaoberať orgány činné v trestnom konaní.

Smer - Sociálna demokracia (SD) chce v prípade, že po voľbách bude na Slovensku dominantným politickým subjektom, zrušiť privatizáciu bratislavského a košického letiska. "Okamžite a nekompromisne zrušíme privatizáciu bratislavského letiska, ak bude zrealizovaná za podmienok, ktoré pripravila táto pravicová vláda pre investorov," toto vyhlásenie adresoval predseda strany Robert Fico zahraničným investorom vstupujúcim do privatizácie slovenských letísk. Smer podľa neho využije na zrušenie privatizácie všetky dostupné legálne prostriedky. Privatizáciu bratislavského letiska považuje za vážne poškodenie strategických a hospodárskych záujmov Slovenska presadiť sa v konkurencii. Z privatizačnej komisie odstúpil aj člen Smer-u, poslanec NR SR Maroš Kondrót, lebo odmieta robiť "krovie" privatizačnému procesu, s ktorým jeho strana nesúhlasí.

"Z bratislavského letiska s obrovským rozvojovým potenciálom a schopnosťou významne konkurovať viedenskému letisku sa stane druhoradé vidiecke letisko vo vlastníctve mesta Viedeň a kraja Dolné Rakúsko," tvrdí Fico. Košické letisko označil za apendix, akýsi prívesok strategického bratislavského letiska, o ktoré hlavne ide investorom.


(c) Cassovia.Sk / https://w.cassovia.sk/