Detail anonymnej scény mestského života v renesančných časoch. Dominujúca stavba je hostinec, ktorého návštevníci sa hostia za dlhým stolom v popredí. V pozadí vidieť vojsko, ktoré však nebojuje. Takto nejako to mohlo vyzerať aj na košických predmestiach v roku 1603, keď sem gróf Belgiojoso začal sťahovať svojich Valónov na zimné kvartírovanie. Takzvaný merianovský typ veduty Košíc sa vyznačuje tým, že je stranove obrátený a teda ukazuje Košice síce verne, ale nereálne zároveň. Mal by to byť pohľad od západu - čo aj platí pre kresbu hlavných stavebných dominánt vo vnútri mesta - opevnenie a predmestia však podáva akoby od východu. Tento konkrétny exemplár veduty nadpísaný nemeckým WAHRE CONTRAFACTVR DER STADT CASSAW /Pravdivé zobrazenie mesta Košice/ je vytrhnutý z preslávenej a vedutami preplnenej knihy Ortelius redivivus et continuatus. Podobizeň arcivojvodu Mateja, povereného inšpekciou vo východoslovenských slobodných kráľovských mestách. Namaľoval ju okolo roku 1600 nemecký umelec Hans von Aachen, ktorý bol zároveň aj dvorným maliarom cisára Rudolfa. Arcivojvoda a budúci cisár je tu podaný v čase, v ktorom sa inšpekcia odohrávala.