magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 

Divadlo A.ha.

Ojedinelá dramatická off scéna, ktorej priestory poskytuje a základnú prevádzku zabezpečuje bratislavská mestská časť Staré mesto.

Skratka za názvom divadla sa dešifruje ako hostia.

Najmladšie z bratislavských divadiel pod názvom Divadlo a.ha. (predtým Štúdio Havran) rozvíja svoju činnosť od roku 1996 v priestoroch Miestneho kultúrneho centra na Školskej ulici (pri Slovenskom rozhlase). Priestor poskytuje nielen divadlu (na uvádzanie inscenácií pre dospelých sú vyhradené pondelky a štvrtky, inscenáciám pre deti patria nedele), ale aj folkovej hudbe či jazzu a literatúre. Súbor je zložený výhradne z hosťujúcich hercov (Marián Geišberg, Ján Kroner, Peter Šimun, Peter Kočiš, Mária Landlová, Soňa Korenčiová a ďalší), hoci má kmeňového režiséra, ktorým je Štefan Korenči. Režisér spolu s riaditeľkou, ktorá je zároveň dramaturgičkou divadla, hľadajú pre svoju tvorbu vždy silné témy. V tom ich podporuje aj voľné združenie hercov a ďalších tvorivých osobností, ktoré pri Divadle a. ha. pôsobia popri svojom stálom angažmá v iných divadlách. "Ahačko" im totiž umožňuje seberealizáciu, ktorú často na domovských scénach nemajú.

Komorný priestor divadla umožňuje priamy kontakt s divákom, čo posiluje emotívne vyznenia inscenácií.

Nedele v tomto divadle pravidelne patria deťom. Akýmsi poznávacím znamením rozprávok, ktoré sa v ňom uvádzajú sa stala Patrícia Jariabková.

Sam Shepard:

Kovbojka ako delo

Janoušková a Korenči poeurópčujú tragikomický príbeh súrodeneckej nevraživosti, tlmia americký kolorit a tému mýtu amerického západu... Shepardov temný a šibeničný humor v podaní Geišberga a Kronera vládne nad všetkým a kto ho dokáže oceniť, určite neoľutuje návštevu Divadla a.ha. (napísal PLAYBOY 1997)

Sam Shepard (1943) je známy americký dramatik, filmový herec, ktorý na začiatku svojej kariéry vyhlásil: „Nechcem byť dramatikom, chcem byť rock and rollovou hviezdou". Jeho hry si ťažko predstaviť bez tejto hudby, bez happeningov, bez „cestnej kultúry" jeho mladosti, t.z. motorkové gangy, rodeoví jazdci, graffity na múroch, gitaristi v moteloch...

Pre jeho ponímanie divadla sa hodí poznámka hudobného skladateľa Johna Cagea: „Divadlo je všade okolo nás a cieľom formálneho divadla je upozorňovať nás na to."

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]