magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
GUnaGU, Bratislava, Slovensko

Karol Vosátko, Viliam Klimáček a kol.:
English is easy, Csaba is dead (spontinijos spíč)

Scéna: Marek Ormandík
Kostýmy: Renáta Ormandíková
Hudba: Michal Kaščák, Slavo Solovic,
Réžia: Karol Vosátko
Osoby a obsadenie:
Miki: Peter Sklár, Roby: Peter Batthyany, Edo: Viliam Klimáček alebo Ivan Macho, Učiteľ chémie a matematiky: Igor Adamec, Rádový mafián: Róbert Maduna, Paula - Mikiho sestra: Martin Vanek, Kulturistka: Megy Fajtová

Autorské divadlo, nedeformované skostnatenými inscenačnými konvenciami a národným divadelným akademizmom, je v neustálom samospáde experimentu obsahu a formy. Aj najnovšia inscenácia divadla GUnaGU: English is easy, Csaba is dead je učebnicovým príkladom použitia novej inscenačnej metódy "spontánneho prejavu" (angl. spontaneous speech; z toho skratka "SS"). Ide o novú metódu inscenovania, pri ktorej herci nevedú dialógy na základe presne naučeného literárneho textu, ale snažia sa o spontánny herecký prejav (samozrejme v intenciách vybudovanej postavy, vzájomných vzťahov a situácií vytvárajúcich príbeh hry).
Karol Vosátko, autor a režisér inscenácie

To, že English is easy a Csaba is dead, odkazuje na dva príznaky "ducha doby": na angličtinu sme si zvykli rovnako ako na správy o aktivitách mafie. Výberom témy nadviazalo divadlo GUnaGU na svoje predchá-dzajúce výpovede o dobe a súčasníkovi, pri ktorých sa rovnako uplat-ňovala karikatúra a zveličenie.
Dagmar Kročanová-Roberts, Javisko, 1/2001

Klimáček a Vosátko zachytili javy krúžiace nad našimi hlavami. Slovenské, ale aj širšie, stredoeurópske. Pozorne počúvali a jemne glosovali. Divadlo GUnaGU popri Stoke a novozaloženom Združení pre súčasnú operu vychádza z autentických postrehov dneška.
Silvia Hroncová, Divadlo v Medzičase, 3-4/2000

Áno, je v tej metóde aj značný kus paródie, ale pod parodickou šupkou sa skrýva množstvo presne odpozorovaných detailov zo správania sa protagonistov bratislavskej mafiánskej society. V herectve šiestich pánov z GUnaGU je prítomný výrazný "brechtovský gestus": ich ostro rezané figúry sú až "neorealisticky" verné a pritom mrazivo zábavné!... Herci si na postavách mafiánov tak zgustli, že do nich prenikla a z nich aj vyžaruje vábivá rozkoš zla.
Martin Porubjak, Svět a divadlo, 1/2001

Karol Vosátko (1962)

Vyštudoval VŠMUv Bratislave, odbor divadelnej réžie. Pracuje pre rôzne médiá ako režisér. Trojnásobný držiteľ slovenskej Grammy za hudobný videoklip roka. V divadle GUnaGU režíruje od roku 1993. Pre jeho prácu je typické postmoderné spájanie štýlov a žánrov, vychádzajúce z fragmentárnej vizuálnej poetiky hudobných klipov. Vyvážene kombinuje hudobnú a vizuálnu skratku s dôrazom na autorský text. Hra English is easy... vznikla podľa jeho metódy nazvanej "spontaneous spech" a rýchlo sa stala kultovým predstavením divadla GUnaGU.

Charakteristika divadla:

Neštátne alternatívne divadlo s pravidelnou prevádzkou. Od roku 1992 pôsobí v klube Čierny havran na Bielej ulici v Bratislave, ktorý patrí pod Mestské kultúrne stredisko.

"Divadlo GUnaGU založili v roku 1985 študentka Zuzana Benešová, lekár Vladimír Klimáček a matematik Ivan Mizera. Zišli sa kvôli realizácii vlastnej hry Vestpoketka, po ktorej sa mali programovo rozísť. Spontánne divácke prijatie tohto literárneho kabaretu však spôsobilo, že GUnaGU sa nerozpadlo." Toto sa môžete dočítať v úvode katalógu, ktorý o sebe vydalo v roku 1995 divadelné združenie GUnaGU. Divadlo hráva autorské divadlo. Najviac textov pre neho doteraz napísal Viliam Klimáček, ktorý sa preto, aby mohol byť divadelníkom "na plný úväzok" pred rokmi vzdal svojho pôvodného povolania. Ďalšie texty, ktoré GUnaGU doteraz uviedlo, boli však tiež od jeho kmeňových autorov. Zväčša sú to osobité dramatické tvary, v ktorých sa ozveny divadla absurdity prelínajú s melancholickou snovosťou a s čiernym humorom.

V súbore pracuje široký okruh profesionálnych hercov rafinovane premiešaný so spontánnymi hereckými talentmi. Keďže k autorskému charakteru divadla patria čulé styky so spriaznenými literátmi, výtvarníkmi a hudobníkmi, pri GUnaGU pôsobí metapopová formácia Big Bastard Beat Band.

Gunagánáci sa so svojimi priaznivcami nestretajú len pri divadelných predstaveniach. Nedávno pre nich napríklad knižne vydali výber najzaujímavejších hier, poviedok a textov GUnaGU z rokov 1985-1999 pod názvom Remix vo vydavateľstve L.C.A. Kolomana Kertésza Bagalu.

Líder divadla, jeho autor, režisér, herec aj manažér - Viliam Klimáček, za svoju dramatickú tvorbu už niekoľkokrát získal Cenu Alfréda Radoka. Viaceré jeho texty uviedli v rozhlase a v televízií. Na Malej scéne SND režíroval s Martinom Porubjakom vlastnú adaptáciu Jesenkého Demokratov.

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]