Za pomerne slušného záujmu verejnosti sa včera v štýlových priestoroch bývalých kasárenských skladov na Kukučínovej ulici, dnes známych ako Kasárne KulturPark uskutočnila vernisáž výstavy semestrálnych prác študentov Ateliéru Nových médií Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach s názvom „Nové média v Kasárňach“.
Prezentované diela na tejto výstave sú tematicky rozdelené do niekoľkých skupín. Každý ročník sa prezentuje inou témou. Tematickými okruhmi sú autobiografia, fenoménom kontinuity a diskontinuity, či motív a motivácia...
Možnosti umeleckého vyjadrenia jednotlivých tém sú veľmi pestré, žiaci Ateliéru nových umení majú možnosť využiť pri tvorbe ako klasickú prácu s priestorom, hmotou a obrazom, tak programy umožňujúce spoluúčasť diváka ako tvorcu, prípadne vytvorenie vlastných programov. To znamená, že výsledkami ich práce môžu byť nie len obrazy, fotografie, videá, či animácie, ale CD-ROM-y, zvukové záznamy, či samotné inštalácie v galériách, či akcie vo verejnom priestore.
„Podľa môjho názoru ide o práce na veľmi dobrej úrovni. Som s nimi spokojná. Myslím, že aj keby nešlo o výstavu študentských prác, bola by to dobrá výstava sama o sebe,“ prezradila nám vedúca Ateliéru Nových médií, profesorka Doc. Anna Tretter. Podľa slov tejto nemeckej sochárky, ktorá sa však zaoberá aj videoartom a multimédiami je jednou časťou štúdia na fakulte aj reflektovanie médií, napríklad aj z pohľadu manipulácie diváka, či idealizovania si vecí a osôb čoho dôkazom boli aj niektoré z vystavovaných diel. Niektoré z nich sa z laického pohľadu môžu javiť ako trocha experimentálne, čo však v prípade týchto nových foriem nového umenia nie je nič neobvyklé.
„Už niekto predo mnou povedal, že kto nežije s dobou, má všetky problémy danej doby,“ prezradil nám Mgr. Art Tomáš Marušiak, ktorý je jedným z pedagógov Ateliéru Nových médií. “Študenti v rámci svojich diel iba reflektujú súčasnosť. Či už sú to videá reagujúce na aktuálne spoločenské témy, alebo fotografie, ktoré reflektujú vizuálnu kultúru, ktorá nás obklopuje. A táto, dovolím si povedať, nie je jednotná. Štýly už dávno vymreli, okolo seba vidíme veci, ktoré sa niekedy až miešajú. Jednak je to vplyv toho, že je obrovská sloboda vizuálneho prejavu, takže sme konfrontovaní rôznymi dielami – od veľmi kvalitných umeleckých diel, či dizajnu, až po totálne gýče. Nechcem teraz hodnotiť, že to je lepšie a ono horšie, chcem len povedať, že tieto veci dnes fungujú vedľa seba, takže aj výborný umelec môže veľmi intenzívne reagovať na gýče, alebo takzvané úpadkové umenie,“ dodal T.Marušiak.
Práve hranice medzi gýčom a umením bývajú často predmetom sporov nie len laickej verejnosti...
„Prečo však do toho sporu neísť? Je to dosť veľká výzva, i keď všetko závisí od pohľadu na vec. Ja by som to však nejako príliš neriešil. Videl som už zopár veľmi kvalitných a silných diel, ktoré boli na hranici gýču... Na druhej strane, pracovať na ostrí noža je asi tou najväčšou výzvou,“ dodal na margo témy T.Marušiak.
Ateliér Nových médií Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach má v domácom umeleckom svete veľmi silné renomé. Medzi jej absolventmi možno nájsť napríklad niekoľko laureátov prestížnej ceny Oskara Čepana, ktorú každoročne udeľuje Nadácia - Centrum súčasného umenia. Za všetkých spomeňme napríklad Jána Vasiľka, či Rada Čerevku – osobnosti ktoré podľa slov Tomáša Marušiaka ovplyvnili domácu scénu. Nespomenúť však nemožno napríklad ani talentovaného Matúša Lanyiho, s ktorého dielami sa v minulosti mohli stretnúť napríklad návštevníci Centra súčasných umení IC Culture Train (ktoré bolo zároveň spoluorganizátorom včerajšej výstavy pozn.aut.) , múzea Vojtecha Löflera, bratislavskej galérie Space, či francúzskeho Musee d´Art Moderne de Saint-Etienne.
Igor PETRUŠKA
Foto: autor |
tlačiareň
|