So stratou 28,018 milióna Sk (866.357 eur), čo bolo o 1 milión Sk (30.921 eur) menej, ako bola plánovaná strata, skončil rok 2007 Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Hospodársku uzávierku schválilo valné zhromaždenie akciovej spoločnosti v 100-% vlastníctve mesta v utorok 22. apríla.
Ako uviedol včera na tlačovej konferencii generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč, na vlaňajšie hospodárenie mali vplyv východiskové podmienky pri nástupe nového predstavenstva, a to najmä nedostatočná obnova a veľká zastaranosť vozového parku, nezmenená cena cestovného od roku 2001 a dlhodobé kumulovanie a neuhrádzanie straty zo strany akcionára na úkor znižovania hodnoty základného imania.
DPMK má dnes deficit 50 nových autobusov, 78 električiek je s priemerným vekom 21 rokov a 15 trolejbusov nad 14 rokov.
Napriek problémom, ako uviedol Tkáč, podarilo sa úpravou tarify od 1. júla 2007 zvýšiť tržby z cestovného o 25 miliónov Sk (773.036 eur). "Čo sa týka fakturovanej dopravy, tam sme dosiahli tržby väčšie o 1 milión Sk (30.921 eur) vzhľadom na to, že sme dohodli vyššie ceny s U. S. Steel," povedal Tkáč. Veľké úspory sa podľa neho podarilo dosiahnuť transparentným nákupom 19 nových autobusov, keď rozdiel v ponúkanej cene medzi účastníkmi verejnej súťaže bol až 31 miliónov Sk.
Ako ďalej informovalo vedenie DPMK, pri celkových výnosoch 942,4 milióna Sk (29,14 milióna eur) predstavovali tržby z dopravnej činnosti takmer 389,4 milióna Sk (1,2 milióna eur), pričom dotácie z mestského rozpočtu boli 400 miliónov Sk (12,36 milióna eur) a zo štátneho rozpočtu 503.000 Sk (15.553 eur). Náklady spoločnosti dosiahli za minulý rok takmer 970,5 milióna Sk (30 miliónov eur), z čoho takmer 297 miliónov Sk (9,1 milióna eur) tvorili mzdové náklady.
DPMK prepravil v roku 2007 približne 97,5 milióna cestujúcich pri výkonoch 15,8 milióna vozokilometrov.
Priemerný zárobok celkového počtu 1154 zamestnancov podniku bol 21.386 Sk (661 eur). Nedostatok vodičov spôsobil, že v nadčasoch odpracovali na linkách takmer 100.200 hodín. Tento problém v DPMK pretrváva, pretože sa sprísnili vstupné podmienky prijímania vodičov.
Ako uviedol ďalej Tkáč, v roku 2008 bude DPMK pokračovať v rekonštrukciách tratí a plánuje investovať do nákupu nových autobusov 100 miliónov Sk. K 1. júlu plánuje spustiť nové linkové vedenie.
DPMK je v súdnom spore so spoločnosťou OutClaim, ktorej vypovedal vlani zmluvu o vymáhaní pohľadávok od "čiernych" pasažierov. Podľa zástupcov OutClaim jej tým DPMK spôsobil škodu 43 miliónov Sk (1,32 milióna eur), čo DPMK nepovažuje za preukázateľné. Ako informoval Tkáč, sporom sa zaoberá rozhodcovský súd a najbližšie pojednávanie vytýčili na 30. apríla.
Ako informovali na tlačovej konferencii, štrajkovú pohotovosť v DPMK, trvajúcu od februára, zatiaľ neodvolala odborová organizácia vodičov. Tá trvá na zvýšení miezd o 15 %, kým väčšinová odborová organizácia podpísala zo zamestnávateľom v marci kolektívnu zmluvu s 5-% celoplošným zvýšením miezd.
zdroj: TASR |
tlačiareň
|