Prvou premiérou Baletu ŠD Košice bude 26. októbra 2012 o 19,00 v Historickej budove ŠD originálne tanečné spracovanie nesmrteľného príbehu Zvonára u Matky Božej v réžii a choreografii Jána Ïurovčíka na autorskú hudbu Henrika Leška.
Prečo ste sa rozhodli prijať ponuku pracovať naprojekte Zvonár u Matky Božej?
Vždy je to v počiatkoch realizácie nejakého projektu iné. Aj v prípade Zvonára som sa nerozhodol sám, aj keď isté možnosti práce v Košiciach už v minulosti mohli prísť. Vždy je to o oslovení a o spolurozhodovaní s vedením divadla, pre ktoré robím. Tento krát sme spolu s Dominikom Bérešom hľadali tému, ktorá by bola zaujímavá aj pre mňa, ale hlavne pre divadlo a jeho trvalých i potenciálnych nových divákov, no a spolu sme taký titul našli. Vždy sa rozhodujem v spolupráci s partnerom – vedením divadla, samostatne rozhodujem len prípade vlastného divadla.
Aké sú vaše skúsenosti s profesionálnymi baletnými súbormi, a aké priamo s košickým baletným súborom?
No to je jednoduchá a zároveň ťažká otázka. Vystriedal som už veľa baletných súborov, ale nie len baletných a ono je to vždy rovnaké. Nájdete v nich výborných aj menej kvalitných ľudí, ale na prácu sa teším vždy rovnako, pretože vám každý predostrie iné signály. Ale najdôležitejšie je, aby ten kolektív mal svojho ducha, karmu, aby mal atmosféru a ja sa potom snažím tú atmosféru využiť v prospech inscenácie. Košický ansámbel som pracovne stretol strašne dávno, ale viem, že prešiel veľkým kvalitatívnym skokom. Vďaka Ondrovi Šothovi sa z neho stal uznávaný súbor s výborným repertoárom. A hlavne s dušou. Verím, že to v inscenácii budete cítiť. Energia, dynamika, vášeň či experiment, na to všetko má košický súbor výbornú perspektívu.
V akej podobe by sa mal príbeh Zvonára predstaviť divákom?
Vždy keď sa hovorí o tanci dopredu, je to trošku ako fatamorgána...Jednoducho skôr hovoríte o tom, čo by ste chceli vidieť, aké sú vaše zbožné priania a úmysly, ale či sa to naozaj podarí uvidíme. Niekedy aj to, čo urobíte nakoniec úplne inak, sa vám zapáči viac, ako pôvodný zámer. Chceme urobiť poctivé divadelne predstavenie s veľkým srdcom, búrlivou atmosférou a energickými tanečnými motívmi, ktoré dúfam pohladí diváka od mladého veku až po tých skôr narodeným, proste každý si tam musí nájsť svoje sympatie.
Na čo sa ľudia môžu tešiť?
Každý autor má zvyčajne rukopis, ktorý nerád opúšťa. Samozrejme, je iné, keď autor pracuje s komerčným muzikálovým umením a iné, keď sa venuje vážnemu baletnému umeniu, k čomu sa náš Zvonár pokúsi priblížiť. Chcem priniesť novú tanečnú verziu presláveného príbehu znetvoreného Quasimoda a krásnej cigánky Esmeraldy pod oknami majestátnej katedrály Notre Dame v Paríži, odlišnú od toho, ako ju v minulosti spracovali známy francúzsky choreograf Roland Petit a francúzsky skladateľ Maurice Jarre.
Viac tu:http://www.sdke.sk/durovcik.pdf
|
tlačiareň
|