Košické kultúrne centrá (K13) pripravili pre milovníkov vážnej hudby skutočnú lahôdku. Po overení meteorologických predpovedí z viacerých zdrojov, potvrdzujúcich 70 až 80 percentnú pravdepodobnosť búrok, organizátori z K13 sa rozhodli zmeniť miesto koncertu. Koncert sa uskutoční v rovnakom čase a termíne v domovskom stánku košických filharmonikov v Dome umenia. Koncertná sála je od pôvodného miesta koncertu vzdialená necelých 10 minút pešej chôdze. „Všetci sme sa tešili, že košickému publiku ponúkneme nie obvyklý open air koncert našej opernej divy, ale žiaľ, opäť sa potvrdilo, že voči počasiu sme bezmocní. Veríme, že diváci si nenechajú pokaziť radosť zo svetoznámych árií a fenomenálna Adriana Kučerová ich rovnako poteší aj z klasického koncertného pódia,“ uviedol hlavný koordinátor festivalu Leto v parku Daniel Franko. Vstupenky pred koncertom si bude možné zakúpiť hodinu pred koncertom v Domu umenia.
ADRIANA KUČEROVÁ, slovenská sopranistka pôsobiaca na svetových operných scénach
Čo najradšej spievate a na čo sa môžu diváci v Košiciach tešiť?
Pre mňa je vždy najobľúbenejšia rola, ktorú práve študujem a ktorú spievam. Do tej som najviac zaľúbená… preto sú to vlastne všetky roly, ktoré som doteraz spievala. Ako každý operný spevák mám rada taliansku operu, ktorá je nosná, veď najviac opier je práve v taliančine. Musím však povedať, že veľmi rada mám aj francúzsku operu. A ak by som už musela menovať, tak určite medzi najobľúbenejšie role patrí Adina v Donizettiho Nápoji lásky. Verím, že na našom koncerte v Košiciach si všetci prídu na svoje, pretože prednesieme ľúbivé melódie, ktoré idú „ľahko do ucha“ a ulahodia aj divákovi, ktorý ich počuje prvýkrát.
V Košiciach ste už spievali, poznáte tunajšie publikum?
Odkedy som naposledy spievala v Košiciach ubehlo už pár rokov, ale pamätám si , že moje zatiaľ jediné stretnutie s košickým publikom a Košičanmi bolo veľmi príjemné a veľmi sa na to opäť teším. Pre mňa je každý koncert na Slovensku sviatkom, musím však priznať, že je to aj trošku náročnejšie, pretože očakávania sú veľké... Predsa len je to iné spievať doma a v zahraničí. Mám veľký pocit zodpovednosti všade, ale špeciálne na Slovensku, keď mám spievať pre svojich ľudí, pre našincov, mám možno trošku väčšiu trému. Zároveň ale aj o to väčšiu radosť, keď všetko dobre dopadne a keď je prijatie publika pozitívne. Potom sa dostaví naozaj hrejivý pocit.
S dirigentom Martinom Leginusom ste už spolupracovali na niekoľkých projektoch, naposledy na festivale Viva Musica! Čo na ňom oceňujete?
Som šťastná, že práve on bude dirigovať tento koncert. Spolupracuje sa mi s ním výborne, cítim kam vedie jeho gesto, kam smeruje, čo chce vyjadriť hudbou. Cítim, ako ma počúva a dýcha so mnou. Určite to vníma aj divák, keď nastane takáto symbióza, keď to spevákovi a dirigentovi hudobne ladí v tom najlepšom slova zmysle. Ak sa spoja hudobné cítenia, vznikne niečo, čo spraví radosť nielen na pódiu ale aj v hľadisku. Tento pocit som práve s Martinom zažila a preto dúfam, že sa nám to znova podarí. Je to výnimočný mladý slovenský dirigent, ktorý si zaslúži pozornosť. Verím, že ho čaká veľká kariéra a budeme o ňom ešte veľa počuť.
Aký je váš vzťah k letným festivalom?
Letné festivaly mám od začiatku svojej kariéry veľmi rada. Posledných osem rokov sa každé leto zúčastňujem na niektorom, či už v rakúskom Salzburgu, talianskej Ravenne alebo v Bratislave. Všetky majú typickú atmosféru ukončenej divadelnej sezóny, všetko je akoby uvoľnenejšie, spontánnejšie. My speváci máme pocit, že už sú prázdniny a napriek tomu si radi zaspievame, dokonca možno s ešte väčšou chuťou. Je to také veselšie, príjemnejšie, prázdninové...
Len nedávno ste sa stali mamičkou. Ako dokážete skåbiť materské a pracovné povinnosti?
Náš Jonáško bude mať v čase košického koncertu dva a pol mesiaca. Zatiaľ to celkom dobre zvládame, pretože veľa spinká a ja popri ňom takmer všetko stíham. Je veľmi dobrý, prináša nám len samu radosť, takže ho plánujme zobrať aj do Košíc. Bude to jeho prvý výlet.
MARTIN LEGINUS
hudobný riaditeľ Štátnej opery v Prahe, dirigent Slovenského národného divadla v Bratislave
S orchestrom Štátnej filharmónie Košice, ale aj ďalšími košickými hudobnými telesami ste už spolupracovali. Čím je pre vás táto spolupráca zaujímavá a čím sú pre vás Košice?
S orchestrom Štátnej opery Košice som mal približne pre siedmimi rokmi veľký open air galakoncert s Mirkom Dvorským a so Štátnou filharmóniou Košice spolupracujem pravidelne, máme za sebou celý rad krásnych koncertov na Slovensku i v zahraničí. Štátnu filharmóniu Košice považujem za vynikajúce teleso, ktoré najmä v posledných rokoch zaznamenalo pod vedením jej šéfdirigenta a môjho kolegu z pražského Národného divadla Zbyňka Müllera výrazný kvalitatívny posun. Vážim si hráčov pre ich umenie, atmosféru na skúškach a najmä ma teší, že s mnohými z nich ma spája priateľstvo. Do Košíc sa rád vraciam i kvôli faktu, že som sa narodil na východnom Slovensku.
Vlani ste sa stali hudobným riaditeľom pražskej Štátnej opery. Ako vnímate svoje tamojšie pôsobenie a čo pre vás Praha znamená?
Štátna opera Praha má vzácnu 128 ročnú tradíciu, bohatú minulosť a ja som veľmi poctený, že môžem byť súčasťou jej budúcnosti. V sezóne 2013/2014 sme v úspešných premiérach uviedli Wagnerovho Tannhausera, Pucciniho La Rondine a Prokofievov balet Rómeo a Júlia. K samotnej Prahe mám neopakovateľný vzťah. Nielenže som tam vyrastal, ale aj svoju prvú operu som ako šesťročný videl práve v Štátnej opere, takže s týmto operným domom ma spája aj emocionálne puto.
Pre koncert v Košiciach ste vybrali repertoár aj druhého sólistu Juraja Hollého. Čo vás inšpirovalo pri jeho skladbe a ako by ste charakterizovali oboch sólistov?
Repertoár každého operného galakoncertu vychádza vždy z typu hlasu sólistu. Inak to nebolo ani v dramaturgii košického galakoncertu. Dali sme priestor svetoznámym áriám, v ktorých môžu naši sólisti ukázať svoje interpretačné majstrovstvo. Adrianu Kučerovú azda netreba ani predstavovať. Fenomenálna sopranistka, ktorá vystupovala na tých najväčších a najprestížnejších scénach. Každé jej vystúpenie je sviatkom pre operné umenie a Slovensko je právom hrdé na svoju opernú divu svetového formátu. Dôvodom, pre ktorý som navrhol Juraja Hollého pre košický koncert, je jeho obrovský talent. Prvý krát sme sa stretli v novej bratislavskej inscenácii Barbiera zo Sevilly, kde na seba výrazne upozornil vynikajúcim stvárnením hlavnej postavy grófa Almavivu. Jeho výkon bol natoľko skvelý, že som ho v uplynulej sezóne pozval do pražskej inscenácie Barbiera, kde sa tejto postavy zhostil s výrazným úspechom. Na košický koncert sa veľmi teším, obaja sólisti sú zárukou toho, že si z Košíc odnesiem opäť krásnu hudobnú spomienku.
Dirigujete na najvýznamnejších národných operných scénach, čím sú pre vás zaujímavé open air koncerty? Už pár rokov tešia vo svete veľkej obľube, v susednom Rakúsku Viedenskí filharmonici pravidelne vypredávajú parkový areál na zámku Schönbrunn, mimoriadne divácky obľúbený je operný festival v prírodnej kulise kameňolomu v St. Margarethen. Myslíte, že aj na Slovensku by mohli podobné festivaly zapustiť korene?
Už zapustili. Hudobný festival Viva Musica! mal tento rok už jubilejný desiaty ročník a opera v ňom má silné zastúpenie. Dirigoval som množstvo koncertov pod holým nebom - na spomínanom festivale Viva Musica! tri koncerty s neopakovateľnou atmosférou. Každý jeden open air koncert je výzvou, pretože exteriérové podmienky sú málo predvídateľné a veľmi premenlivé. Spoločným menovateľom ťažkých situácií na open air koncertoch býva počasie a pre organizátorov, podstupujúcich tieto riziká, to musí byť obrovské vypätie. Viem o čom hovorím, na festivale Pohoda som dirigoval spojený orchester Slovenského národného divadla a Štátnej opery Budapešť tri hodiny pred tou osudnou búrkou. I pre mňa bolo šokujúce, s akou rýchlosťou a razanciou vie počasie zasiahnuť. Ale nemyslím si, že by náročné a nevyspytateľné meteorologické podmienky mali organizátorov odradiť. Open air koncert nemá nahrádzať koncert v akustickom priestore. Jeho zmyslom je priniesť hudobné umenie, interpretované výlučne v koncertných sálach a operných domoch, bližšie k divákovi. Slúži na oslovenie širšieho spektra divákov, i takých, ktorí bežne do koncertných sál nezavítajú.
Aká je podľa vás budúcnosť opery?
Nepociťujem, že by bola opera v ohrození. Bojím sa o jej budúcnosť iba v prípade, ak je zle interpretovaná. Vtedy vie odradiť najviac divákov. Pravdou ale je, že najväčších odporcov opery som nachádzal medzi ľuďmi, ktorí operu nikdy nenavštívili. Som presvedčený, že svojou krásou zvábi ešte mnoho generácií. Operu považujem za najnáročnejší a zároveň za najkrajší divadelný žáner. Preto sa jej môžu interpretačne venovať len výnimoční speváci, ktorí sa tešia obdivu a aplauzu po celom svete. A takých budú mať i Košice na blížiacom sa opernom galakoncerte.
|
tlačiareň
|