magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

Nové umenie a Biela noc
@ Kultúra -> Podujatia      Sep 18 2014 - 09:41 GMT

Najväčší a najnavštevovanejší festival súčasného umenia na Slovensku Biela noc/Nuit Blanche už piatykrát v prvú októbrovú sobotu preberie k životu nočné Košice. Aktuálny ročník Bielej noci ponúkne atraktívny program, zameraný hlavne na nové médiá a audiovizuálne projekty, čím sa stáva lídrom v prezentovaní nových umení v stredoeurópskom priestore. Medzi najzaujímavejšie budú patriť svetovo oceňované diela šiestich zahraničných headlinerov. Každý je z iného žánru a preto organizátori veria, že si diváci medzi nimi nájdu svoju srdcovku.

Elise Morin – Waste Landscape (FR)

Inštalácia; Kunsthalle/Hala umenia Košice, Rumanova 1

Už po tretí krát sa v Košiciach predstavuje známa francúzska umelkyňa Elise Morin. Tentokrát dielom, ktoré bude plošne najväčším a najrozsiahlejším, aké kedy bolo v Košiciach inštalované. Vytvorí ho v Kunsthalle na 600 metroch štvorcových zo 60 tisíc cédečok. Po prvýkrát ho autorka predstavila v prestížnom centre súčasného umenia Centquatre (104) v Paríži v roku 2011 a nazvala Waste Landscape. Hoci bude v Košiciach až do 16. novembra, jedine počas Bielej noci bude špeciálne nasvietené tak, aby vytváralo čo najzaujímavejšie odlesky na kupole. Zároveň pri príležitosti jej otvorenia organizátori v spolupráci s Elise Morin, Quasars Ensemble a Jozefom Vlkom pripravili jedinečný hudobný projekt, pri ktorom si budú môcť diváci vychutnať netradičné spojenie vážnej súčasnej hudby a elektronických vstupov, ktoré vznikli pri inštalovaní cédéčok. Hudba a svetlo budu priamo komunikovať s inštaláciou. Vizuálne krásna a zaujímavá inštalácia v preklade znamená Krajina odpadu a nesie ekologické posolstvo, ktorým upozorňuje na plytvanie a hromadenie odpadu. „Keď som sa zamyslela nad prezentáciou, predstavila som si dnešnú krajinu pretvorenú na púšť z plastov, symbol západnej civilizácie druhej polovice dvadsiateho storočia,“ uviedla autorka. Množstvo cédečok, ktoré použila pri výrobe je pritom jednodennou produkciou „odpadu“ vydavateľstva Universal Music vo Francúzsku. „Inštalácia nie je cieľom sama o sebe. Cieľom je konečná recyklácia,“ dodala E. Morin. Návštevníci sa s ňou budú môcť aj osobne stretnúť, ak prídu do Kunsthalle počas slávnostného otvorenia Bielej noci 4. októbra o 18:30 hod, na ktorom osobne predstaví svoju inštaláciu. Zaujímavosťou je, že na tvorbe diela z CD nosičov, ktoré je potrebné ručne zdrôtovať a zviazať, sa podieľajú aj väzni z ústavu na výkon trestu v Košiciach Šaci. „Vnímate to ako sociálny projekt, preto sme im ponúkli spoluprácu. Snažíme sa aj týchto ľudí zapojiť do procesu tvorby a samozrejme ich za to aj primerane honorovať,“ dodala Pacáková.

Joanie Lemercier – Fuji (FR)

Kresba, projekcia, zvuk; Východoslovenská galéria, Hlavná 27

Medzi najväčšie ťaháky Bielej noci 2014 bude určite patriť aj európska premiéra diela nazvaného Fuji, vytvoreného kresbou, projekciou a zvukom v nových podzemných priestoroch Východoslovenskej galérie. Jeho autorom je mladý francúzsky vizuálny umelec Joanie Lemercier, zakladateľ prestížnej vizuálnej značky AntiVJ. „V súčasnosti je na sólovej dráhe a patrí medzi najžiadanejších tvorcov nových médií a digitálneho umenia na svete. Aj preto nám trvalo tri roky, kým sa nám ho podarilo dostať do Košíc. Som preto obzvlášť hrdá na to, že tento rok bude súčasťou Bielej noci a že návštevníkom predstavíme umelca, ktorý patrí k svetovej špičke,“ uviedla umelecká riaditeľka a kurátorka Bielej noci Zuzana Pacáková. Jeho dielo je kombináciou rozsiahlych kresieb krajiny zobrazujúcich Fujiyamu, sprevádzaných svetelnou projekciou, ktorá vytvára priestorové 3D ilúzie. Abstraktný príbeh je inšpirovaný ľudovou legendou o bambusovej princeznej, ktorá patrí medzi kľúčové prvky japonskej kultúry. Umelec okrem toho povedie aj workshop pre slovenských novomedialistov v programovacom jazyku 4V a podelí sa so skúsenosťami s profesionálnymi umelcami z nášho regiónu.

Rodrigo Pardo - FLAT (BE, ARG)

Vertikálne závesné divadlo, tanec, mapping; fasáda budovy na Kukučínovej 7

Tri predstavenia o 19:30, 21:00 a 22:30 hod. (trvanie 30 minút)

Netradičný projekt nazvaný Flat (Byt) vykresľuje príbeh muža, ktorý sa jedného rána zobudí a má pocit, že život sa mu obrátil na ruby. Pokúsi sa svoj život navrátiť späť do normálu, alebo sa naučí odporovať gravitačnej sile? Existuje aj iná možnosť? Po prvýkrát sa divákom Bielej noci predstaví divadelno-akrobaticko-svetelné číslo, ktoré je vlastne mappingom, kombinovaným s akrobaciou a tancom. Inštalácia 4x4 metrového objektu, znázorňujúceho byt, bude umiestnená na fasáde budovy a umelec sa v ňom bude pohybuje pod 90 stupňovým uhlom. Aj preto patrí medzi technicky najnáročnejšie diela Bielej noci. Predstavenie Flat je strhujúci príbeh, ktorý vznikol vďaka spolupráci s prestížnou sieťou In Situ, ktorej je Biela noc členom, a tiež s projektom SPOTs v rámci festivalu Naše sídliská.

Klaus Obermaier - Dancing House (AT)

Interaktívny mapping a zvuková inštalácia; Fasáda Východoslovenského múzea, Námestie Maratónu mieru

Autorom diela, ktoré vďaka špeciálnemu softwéru spája tradičný mapping s tancom, je významný rakúsky profesor nových médií, pôsobiaci aj v oblasti divadla. Uvedomuje si, že v dobe sociálnych médií sa očakávania mladej generácie vo vzťahu k umeniu zmenili. Do popredia vystupujú interaktívne inštalácie presahujúce pasívny prístup, povzbudzujúce divákov k aktívnej účasti a hravosti. Z pasívnych divákov sa vďaka tomu stávajú tvoriví hráči. Tak je tomu aj pri Dancing House, kde sú účastníci vyzývaní k pohybu, aby tak, ako napovedá názov diela, roztancovali seba aj celú budovu. V Košiciach budú môcť ľudia tancovať pred múzeom a ich pohyb sa bude graficky premietať na fasádu. Dielu na atraktivite pridáva aj mysteriózny vizuál.

Caitlind r.c. Brown & Wayn Garrett – CLOUD (CAN)

Svetelný interaktívny objekt; Námestie pri Miklušovej väznici,

CLOUD je nadrozmerný interaktívny objekt, vytvorený 6000 žiarovkami do podoby dažďového mraku. Jeho tvorcami sú kanadskí umelci Caitlind r.c. Brown & Wayne Garrett. Pri tvorbe využili bežne používané žiarovky a lanká, pričom cieľom bolo nanovo využiť potenciál materiálu, zachytiť moment spolutvorby a vytvoriť experimentálne prostredie. ¼udia pod mrakom budú môcť poťahovaním lanka zapínať a vypínať žiarovky, čo nielen zmení jeho osvetlenie, ale súčasne vytvára dojem súvislého dažďa. Tento prestížny umelecký svetelný objekt bol vytvorený pre Bielu noc v kanadskom Calgary a potom prešiel mnohými mestami sveta. Stal sa ikonou v svetelnom dizajne a získal viaceré ocenenia, vlani bol napr. nominovaný na cenu Innovation by Design Awards v New Yorku. Predpokladá sa, že ho videlo takmer milión ľudí. „Sme hrdí, že ho tu môžeme mať, hoci ide finančne náročný projekt. Inštalácia vznikla vďaka podpore Skupiny VSE/RWE, ktorá je už dlhoročným partnerom Bielej noci, za čo som im veľmi vďačná“ uviedla Pacáková. Ako dodala, pre jeho umiestnenie pri Miklušovej väznici sa rozhodli, pretože podľa Košičanov je najmalebnejším miestom v meste.

NONOTAK – DAYDREAM (JAP, FR)

Audiovizuálna inštalácia; Galéria Alfa, Kasárne/Kulturpark, Kukučínova 2DAYDREAM

(Snívanie s otvorenými očami) vytvorila japonská dvojica umelcov žijúcich v Paríži. Hoci patria k najmladším autorom , v posledných dvoch rokoch sa zaradili medzi najžiadanejších umelcov. „Je pre mňa cťou, že do Košíc prichádzajú práve keď sú na vrchole a hoci vystavujú v najatraktívnejších destináciách sveta, dokázali si s nami zladiť svoj extrémne nabitý kalendár,“ zdôraznila umelecká riaditeľka festivalu. Ona je grafička, on zvukový dizajnér a spoločne vytvárajú minimalistické svetelné štruktúry. V Košiciach sa predstavia zaujímavým zvukovo-svetelným geometrickým obrazom, ktorý má håbku a mení svoj tvar. „Toto dielo neohúri veľkosťou, je to minimalistická estetika, ale zaujme svojou precíznosťou, dokonalou synchronizáciou obrazu a zvuku a detailným dizajnovým prepracovaním,“ konštatovala a dodala, že v tomto prípade absolútne platí, že v jednoduchosti je krása. Dielo bude mať premiéru na Bielej noci, ale pozrieť si ho bude možné v Kasárňach/Kulturpark do polovice novembra. „Mnohé diela sú tak finančne a produkčne náročné, že by bola škoda, ak by ostali v Košiciach iba pár hodín. Preto sa snažím, keď je to možné, nechať ich v našom meste ešte nejaký čas, aby si mohlo pozrieť čo najviac ľudí,“ uzavrela Pacáková.

  |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]