Zámerom rozsiahlej monografickej výstavy je predstaviť vôbec prvýkrát na Slovensku v takomto meradle takmer dvadsaťročný sumárny pohľad na jedinečnú tvorbu Patrika Illa (1973) ako medzinárodne rešpektovaného sklárskeho dizajnéra a vizuálneho umelca, pedagogicky pôsobiaceho na Katedre úžitkového umenia Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, kde vedie ateliér Sklo. Okrem iného dizajnérsky pracuje pre mnohé renomované sklárske firmy, taktiež je laureátom viacerých cien udeľovaných za dizajn, ale aj finalistom ceny Oskára Čepana za rok 2007.
Architektúra retrospektívnej výstavy je chronologicky postavená na prezentácii dvoch ústredných výrazových línií - dizajnu a voľného umenia. Prvý celok je vymedzený postupným vývojom Illovho dizajnérskeho jazyka od striktného, funkčného a komerčného dizajnu určeného najmä pre sklársky priemysel, na výstave zastúpený výberom nápojových setov a kolekcií, ktoré autor navrhol pre prestížne domáce a zahraničné sklárske firmy ako RONA, (SR), MOSER (CZ), KHS KROSNO S.A. (PL) a BOHEMIA CRYSTALEX TRADING (CZ). Ukážky variabilných možností autorského dizajnu sklenených kalichov a pohárov v jednej z hlavných siení využíva najmä jednoliatu matériu čistých stien v kontraste tmavých inštalačných prvkov, pričom sú objekty zámerne vystavené jednotlivo ako štýlotvorné solitéry vo vzostupnom chronologickom slede, aby tak zreteľnejšie poukazovali na horizontálnu líniu vývoja tvarových riešení. Gro dizajnérskej Illovej tvorby charakterizuje v prvom rade dôraz na funkčnosť, ergonómiu tvaru, ďalej na minimalistickú čistotu elegancie krehkých línií, resp. posúvanie technických možností zažitých predstáv využitia sklenených objektov určených k stolovaniu a rôznym spoločenským udalostiam, keď napr. z bežného vínneho kalicha vytvorí kinetický dizajnový kus, ktorý umožňuje premiešanie obsahu podobne, ako sa to deje pohybom ruky pri degustáciách.
Pomyselný most medzi komerčným dizajnom a umením na výstave predstavuje súbor objektov vznikajúcich na pomedzí objavovania nových technologických postupov a bravúrneho zvládnutia umeleckého remesla, ktoré prezentuje ako art, resp. experimental design určený prevažne pre výstavné projekty. Týmto sa odhaľuje aj druhý typický autorský prístup Illovho dizajnérskeho uvažovania, a tým je kreatívna hravosť využiteľného pragmatizmu pohybujúceho sa často na hranici voľného umenia. V tvorbe sa tak estetické danosti výsledného tvaru skleného predmetu prepájajú s funkciou a technickou dokonalosťou pohárov, misiek, karáf, váz a doplnkov, zohľadňujúcej potreby koncového užívateľa.
Druhú výrazovú líniu na výstave predstavuje oblasť voľnej tvorby, kde paradoxne naopak pracuje s prevrátenou estetickou a logickou hodnotou bežných materiálov ako koža či textil, taktiež predmetov dennej potreby ako odev, ktorým priznáva v prvom rade inovovanú sémantickú hodnotu viazanú sa na rôzne historické a spoločenské konotácie. Ústredným motívom sa tu stáva telesnosť v akejkoľvek, čo i len naznačenej podobe, najmä však jej vymedzenie spod jarma konkrétneho predmetného sveta jasne komunikujúceho prostredníctvom čitateľného tvaru. Vizuálna výpoveď autora vrcholí v objektových inštaláciách v podobe hutnícky tvarovaného skla dotváraného cudzorodými intervenciami v podobe biologických prvkov ako sú napr. vlasy, pomocou ktorých kulminuje tajuplné až znepokojujúce napätie.
Vernisáž vo Východoslovenskej galérii sa uskutoční 6. augusta o 17. hod., výstava potrvá do 11. októbra. Kurátorom je PhDr. Pavel Urban, PhD. |
tlačiareň
|