Po kritikou i publikom s nadšením prijatom uvedení kompletu Šostakovičovýchsláčikových kvartiet britským súborom Brodsky Quartet v Bratislave, prinesie koncom mája medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie hudbu ruského klasika 20. storočia aj do Košíc.
„Kto chce počuť, počuje. Všetko som vyjadril hudbou.“ Šostakovič
Dmitrij Šostakovič (1906–1975) sa ako najvýraznejší a režimom exponovaný predstaviteľ sovietskej kultúry musel vyrovnávať s osobnými i umeleckými tlakmi, ktoré najmä počas stalinizmu prepožičali jeho životu charakter existencionálnej drámy. Aj po 110 rokoch od skladateľovho narodenia priťahuje jeho hudba silným spojením pátosu, tragiky a emocionálnej håbky so sarkazmom, groteskou a zašifrovanými odkazmi.
Grand Duet
Prvý z koncertov (27. 5.), ktorý sa uskutoční vo Východoslovenskej galérii v Košiciach, bude venovaný sonátam. V priebehu jediného večera zaznejú v interpretácii renomovaných slovenských umelcov Igora Karška(husle), Jozefa Luptáka (violončelo),Milana Paľu (viola), Nory Skutovej(klavír) a Kataríny Paľovej (klavír) Šostakovičova violončelová (op. 40, 1934) i zriedkavejšie uvádzaná violová sonáta (op. 147, 1975), ktoré doplnia hudba Clauda Debussyho, Igora Stravinského a Grand Duet pre violončelo a klavír Galiny Ustvoľskej, Šostakovičovej žiačky. Zriedkavo uvádzané dielo je zaujímavé aj neobvyklým umiestnením hudobníkov v priestore. Violončelová sonáta s témami, inšpirovanými ruským folklórom a groteskným finále, je prvou komornou skladbou, ktorú Šostakovič vytvoril po skončení leningradského konzervatória, violová, na premiére ktorej spoluúčinkoval aj legendárny klavirista Sviatoslav Richter, je jeho posledným dielom v tomto žánri. „Pravou rukou môžem písať len s veľkou námahou. Dokončiť sonátu pre violu a klavír bolo preto pre mňa veľmi náročné,“ zapísal si Šostakovič, ktorý dielo kompletizoval počas pobytu v nemocnici. Skladateľ zomrel štyri týždne po dokončení kompozície, ktorú nikdy nepočul. Skladba prvý raz zaznela 25. 9. 1975 v kruhu jeho priateľov ako spomienka na umelca.
Na židovské témy
„Keď sa hovorí o hudobných vplyvoch, myslím si, že ma najsilnejšie ovplyvnila židovská ľudová hudba. Dokáže sa tváriť veselo, no v skutočnosti je hlboko tragická. Takmer vždy je to smiech cez slzy. Táto jej vlastnosť je blízka aj môjmu chápaniu hudby. Židia boli trýznení tak dlho, až sa svoje zúfalstvo naučili skrývať. A vyjadrujú ho tanečnou hudbou. Každá skutočná ľudová hudba je krásna, no židovská je jedinečná.“
Tieto skladateľove slová pochádzajú z knihy Solomona Volkova Svedectvo. Koncert 29. 5. v Kasárňach/Kulturparku prinesie festivalovému publiku diela ruských skladateľov, ovplyvnené židovskou hudbou, ktorú Šostakovič chápal ako univerzálny symbol ľudského utrpenia. Počas večera zaznejú Šostakovičove 2. klavírne trio i populárna Predohra na židovské témy Sergeja Prokofieva, v ktorých budú spoluúčinkovať aj koncertný majster Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu a vyhľadávaný komorný hráč Marián Svetlík, všestranný klarinetistaBranislav Dugovič a jeden z najvýraznejších predstaviteľov slovenského klavírneho umeniaMiki Skuta. V rámci koncertu zaznie tiež Šostakovičove zriedkavejšie uvádzané 1. klavírne trio,3. sláčikové kvarteto a 3 kusy pre sólový klarinet Igora Stravinského.
Svedectvo
Záverečné podujatie košických Konvergencií (30. 5.) bude patriť charizmatickému slovenskému hercovi Robertovi Rothovi (v rámci košických Konvergencií predstavil publiku Stravinského v Príbehu vojaka), ktorý bude čítať z kontroverznej knihy Svedectvo. Pamäti Dmitrija Šostakoviča ako ich zaznamenal Solomon Volkov. Dielo, ktoré vyšlo po skladateľovej smrti v USA, bolo označené ako Šostakovičove pamäti, no jeho autentickosť je dodnes predmetom vášnivých diskusií. „Boli sme príjemne prekvapení veľkým záujmom, budeme veľmi radi, keď si ľudia na tento projekt nájdu čas aj v Košiciach,“ povedal o projekte, ktorý mal premiéru v plne obsadenom bratislavskom Artfore, umelecký riaditeľ festivalu Konvergencie, violončelista Jozef Lupták. Návštevníci košického festivalu si počas večera budú môcť vypočuť aj ikonické8. sláčikové kvarteto c mol op. 110, venované pamiatke obetí fašizmu a vojny. Šostakovič ostane aj témou bratislavských Konvergencií, ktorých aktuálny ročník sa uskutoční od 18. do 25. septembra.
Lucia POTOKÁROVÁ |
tlačiareň
|