Kulturológ Lukáš Šutor:Pamiatka zosnulých sa u predkresťanských Slovanov konala niekoľkokrát ročne. Halloween, Sviatok všetkých svätých, Dušičky – takto za sebou nasledujú v kalendári sviatky, počas ktorých si pripomíname zosnulých. Ako to však bolo u nás pôvodne? Presne naopak.
„Pamiatka zosnulých sa u predkresťanských Slovanov konala niekoľkokrát ročne,“ uvádza kulturológ PhDr. Lukáš Šutor, PhD., ktorý pôsobí na Katedre slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, a dodáva, že prvýkrát to bolo štyridsať dní od pohrebu, druhýkrát na výročie smrti. „Spoločne sa pripomínala pamiatka všetkých zosnulých ešte na jar a v zime.“
Podoby uctievania by nás dnes možno prekvapili.
„Podľa všetkého prebiehali podobne ako pohrebné rituály – na hroboch sa hodovalo, pilo a tancovalo s maskami, pričom sa inscenovala symbolická bitka so zlými duchmi,“ približuje Lukáš Šutor. Zdôrazňuje, že starostlivosť o predkov bola v tradícii všetkých Indoeurópanov zakorenená tak hlboko, že sa s ňou muselo počítať aj v ďalších kultúrnych dejinných fázach.
„Z jej tradície vznikol pod vplyvom kresťanstva v 10. storočí jediný sviatok, dnes známy ako Dušičky, ktorý bol – už ako kresťanský – presunutý na jeseň (2. novembra). Z ľudovej kultúry sa z predkresťanského obdobia zachovala predstava, že sa v tento čas prekrýva svet živých a màtvych a zosnulí sú k nám bližšie.“
Na Slovensku Dušičky úzko súvisia so Sviatkom všetkých svätých.
„Spája ich privátny priebeh rodinných obradov, historicky však už ide o kresťanský sviatok. Vznikol v 4. storočí vo východnej kresťanskej cirkvi, bol zasvätený svätcom bez vlastného miesta v cirkevnom kalendári. Na 1. november ho definitívne preložil pápež Gregor IV.,“ vysvetľuje L. Šutor.
Najmladším sviatkom v našich končinách je Halloween.
„Aj keď sú jeho korene späté s keltským predkresťanským prostredím, kde si prešiel podobnou kultúrnou premenou ako mnohé iné pohanské zvyky, k nám sa už dostáva pomerne neskoro cez mediálne prostredie, predovšetkým ako súčasť populárnej americkej kultúry zbavenej týchto západoeurópskych duchovných koreňov,“ upozorňuje kulturológ s tým, že dnes tento sviatok vnímame viac ako súčasť materiálno-karnevalovej kultúry Západu.
PhDr. Marián Gladiš, PhD.
|
tlačiareň
|