Druhou premiérou Opery Štátneho divadla Košice bude jediná opera geniálneho Beethovena.
Po 35 rokoch sa 21. februára na javisko Historickej budovy Štátneho divadla Košice vráti jediná opera Ludwiga van Beethovena Fidelio. Novú inscenáciu pripravuje nemecký režisér Bruno Berger-Gorski, hudobné naštudovanie má v rukách šéfdirigent opery Vinicius Kattah. Medzinárodný tím dopåňa scénografka a autorka kostýmov Carmen Castagnon a zaujímavé mená hosťujúcich sólistov. Nová operná inscenácia vzniká pod záštitou Rakúskeho veľvyslanectva v Bratislave a Veľvyslanectva spolkovej republiky Nemecko v Bratislave. Finančne ju podporili Goetheho inštitút a Rakúske kultúrne fórum.
Fidelia uviedlo košické divadlo v doterajšej histórii dvakrát – v roku 1962 a v roku 1985. „Celý hudobný svet si v tomto roku pripomína 250. výročie narodenia geniálneho skladateľa. Téma Fidelia úzko súvisí aj s ostatnými témami jubilejnej 75. sezóny, ktorými sú sloboda, rovnosť, bratstvo,“ hovorí riaditeľ Opery ŠDKE Karol Kevický.
Jediná Beethovenova opera sa do aktuálne hrávanej podoby dostávala niekoľko rokov. Beethoven spolu s libretistami J. Sonnleithnerom, S. von Breuningom a G. F. Treitschkem operu trikrát prepracovali – prvá verzia mala premiéru v roku 1805, finálna v roku 1814. Zaujímavosťou je aj to, že k opere napísal Beethoven až štyri predohry. Opera rozpráva príbeh Leonory, ktorá v prestrojení za väzenského dozorcu Fidelia zachráni svojho manžela, politického väzňa Florestana pred smrťou vo väzení. Medzi najznámejšie časti opery patrí zbor politických väzňov „O welche Lust“, ktorý je ódou na slobodu, scéna Florestanovej vízie Leonory, ktorá prichádza v podobe anjela a napokon scéna samotnej záchrany a finále.
Inscenačný tím nového Fidelia vedie nemecký režisér s poľskými koreňmi Bruno Berger-Gorski. Je absolventom Gymnázia Albrecht Dürera v Hagene. Na Viedenskej univerzite študoval divadelnú, hudobnú a umeleckú históriu. Ako operný režisér je známy uvádzaním znovuobjavených starých alebo zriedkavo uvádzaných opier. Jeho inscenácia Offenbachovej Die Rheinnixen v divadle Trier bola nemeckým operným denníkom Opernwelt vyhlásená za Znovuobjavenie roku 2005. Zaujímavosťou je aj to, že Berger-Gorski je jediným aktívnym nemeckým operným režisérom, ktorý uviedol svoje inscenácie na štyroch kontinentoch. V celom svete nieslo jeho režisérsky rukopis viac ako 100 operných titulov v takých operných domoch ako napríklad Teatro Colon v Buenos Aires (Argentína), Gran Teatre del Liceu v Barcelone (Španielsko), Kultúrny komplex Teresa Carreño v Caracase (Venezuela), Národné divadlo Praha, Teatro Solis v Montevideu (Uruguaj), Umelecké centrum v Soule (Kórea), Grécka národná opera v Aténach či Florida Grand Opera v Miami.
Nový košický Fidelio prinesie aj zaujímavé sólistické obsadenie. V postave Florestana sa prvýkrát v Košiciach predstaví rakúsky tenorista Eugene Amesmann. Ïalším Florestanom bude domáci sólista Titusz Tóbisz. V postave Leonory uvidia diváci okrem domácej Janette Zsigovej aj francúzsku sopranistku Fredérique Friess, ktorá s veľkým úspechom hosťuje v košickom divadle v postave Desdemony vo Verdiho Otellovi. V ďalších postavách sa predstavia ďalší domáci a hosťujúci sólisti – Michal Onufer a Mihály Podkopájev (Rocco), Mariana Hochelová a Aneta Hollá (Marzellina), Raoni Hübner a Maksym Kutsenko (Jaquino), Ludovik Kendi a Marián Lukáč (Don Pizzaro), Martin Kovács (Don Fernando) a Anton Baculík, Pavol Spišský, László Havasi, Krisztián Kokolusz (väzni).
Svjatoslav Dohovič, web editor a PR
Zdroj: RO SSN
|
tlačiareň
|