KHJ 22: Večer slovenskej hudby a záverečný koncert v znamení Dvořákovej veľkolepej kantáty Posledný týždeň 66. ročníka festivalu Košická hudobná jar prinesie dve podujatia. Komorný koncert Večer slovenskej hudby a vokálno-symfonický koncert Dvořák: Svatební košile. Sto rokov SOZA Slovenská interpretačná špička – huslista Milana Paľa, klarinetista Martin Adámek a klaviristka Katarína Paľová sa predstavia v projekte Večer slovenskej hudby v utorok 24. mája o 19:00 v synagóge na Zvonárskej ulici. Komorný koncert je pripravený pri príležitosti 100. výročia Slovenského ochranného zväzu autorského (SOZA). V čarovnom prostredí synagógy odznejú diela Juraja Beneša, Antona Steineckera, Ivana Paríka, Jozefa Grešáka, Eugena Suchoňa, Róberta Kolářa, Miroslava Tótha a Jevgenija Iršaia. Tri skladby budú uvedené premiérovo. SOZA sa rozhodla zapojiť do podujatia Košická hudobná jar, pretože festival pravidelne v rámci svojho programu dáva priestor kvalitným slovenským autorom a interpretom. Huslista Milan Paľa je jednou z najvýraznejších osobností dnešnej hudobnej scény. Unikátnosť jeho hry je neprehliadnuteľná a odborná verejnosť ho právom radí medzi elitu svetových interpretov mladej generácie. Má za sebou veľké množstvo premiér skladieb súčasných autorov. V posledných rokoch sa predstavil na viacerých prestížnych pódiách v oblasti novej hudby. Je autorom rozsiahleho projektu nahrávok kompletnej slovenskej tvorby pre sólové husle Violin solo 1 – 5. Za tento počin získal niekoľko ocenení. Výsledkom dlhodobej podnetnej spolupráce s dirigentom Mariánom Lejavom je kritikou vysoko hodnotená nahrávka husľových koncertov Albana Berga a Karola Szymanowského so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu. Klaviristka Katarína Paľová sa zameriava najmä na hudbu 20. a 21. storočia s akcentom na diela menej hrávaných či zabudnutých autorov. Premiérovala niekoľko skladieb slovenských autorov a uviedla množstvo diel zahraničných autorov v slovenskej či českej premiére. Ako sólistka i komorná hráčka účinkovala na viacerých pódiách a festivaloch na Slovensku a v Česku, venuje sa aj nahrávacej činnosti. V spolupráci s manželom Milanom Paľom nahrala albumy s tvorbou pre husle a klavír Samuila Feinberga, Leoša Janáčka, Valentina Bibika, Alfreda Schnittkeho a Pascala Dusapina (Pavlík Records). Klarinetista Martin Adámek napriek mladému veku rozvinul bohatú koncertnú činnosť, ktorá zahŕňa sólistickú, orchestrálnu i komornú tvorbu. Ako 19-ročný uspel na konkurze do prestížneho Ensemble Intercontemporain a zaradil sa tak medzi najsľubnejších klarinetistov svojej generácie. Zvíťazil na Medzinárodnej súťaži Leoša Janáčka a Clarinetto Concorso Carlino. Ako etablovaný interpret súčasnej hudby má na svojom konte množstvo premiér. Martin Adámek spoluzaložil Alma Mahler Kammerorchester, špecializujúci sa na komorné úpravy symfonických diel 19. a 20. storočia. V roku 2019 bol členom poroty na Medzinárodnej súťaži Leoša Janáčka v Brne a v rovnakom roku sa stal držiteľom ceny Ľudovíta Rajtera. Vďaka tejto cene nahral v roku 2020 svoj debutový album s názvom Unity. Komorný koncert Večer slovenskej hudby sa uskutoční v utorok 24. mája o 19:00 v synagóge na Zvonárskej ulici. Záverečný koncert KHJ: Dvořákove Svatební košile Festival Košická hudobná jar uzatvorí veľkolepá kantáta Svatební košile od Antonína Dvořáka, ktorú uvedie orchester Štátnej filharmónie Košice pod taktovkou hlavného hosťujúceho dirigenta Zbyňka Müllera spolu s trojicou fantastických sólistov – sopranistkou Janou Sibera, tenoristom Jurajom Hollým, basbarytonistom Borisom Prýglom a Českým akademickým zborom. Vokálno-symfonický koncert sa uskutoční vo štvrtok 26. mája o 19:00 v Dome umenia. Kantátu Svatební košile op. 69 skomponoval Antonín Dvořák na text balady Karla Jaromíra Erbena zo zbierky Kytice. Dvořákovi sa podarilo k tejto pochmúrnej epickej básni vytvoriť tematicky stmelený trojdielny celok v súlade s obsahom textu. Poslucháčom sa tak dostáva mimoriadnej príležitosti prežiť Erbenovu baladu v hudobne zintenzívnenej podobe. Na koncert pozýva dirigent Zbyněk Müller: „Dvořákova kantáta Svatební košile je v prvé řadě naprosto skvělé dílo. Neuvěřitelně kompaktní, sevřené, posluchače během pomalu se odvíjejícího úvodu nenápadně vtáhne a nepustí ho až do okamžiku, který je, byť již blízko k závěru, ústředním bodem celého díla, a sice dívčina modlitba k Panně Marii. Tady najednou víme, že ten horor celý dobře dopadne a domnívám se – při znalosti Dvořákovy religiozity – že právě tento duchovní rozměr Erbenovy balady byl důvodem, proč ze Svatebních košil není Dvořákovou rukou ‚pouze‘ symfonická báseň, jako v případě Vodníka, Polednice a Zlatého kolovratu, ale vrcholné vokálně instrumentální dílo. Není divu, že se těší velké oblibě u interpretů i posluchačů.“ Sólistka opery Národného divadla v Prahe – sopranistka Jana Sibera patrí k najvyhľadávanejším interpretkám lyricko-koloratúrneho odboru. Pravidelne vystupuje v roliach: Violetta (Traviata), Suzanna (Figarova svadba), Gilda (Rigoletto), Donna Anna (Don Giovanni), Lucia di Lammermoor, Júlia (Rómeo a Júlia), Ofélia (Hamlet), Liška Bystrouška, Terinka (Jakobín), Blaženka (Tajomstvo), Marienka (Predaná nevesta), Michaela (Carmen), Marie (Dcéra pluku) a mnoho ďalších. Je stálym hosťom Národného divadla moravskosliezskeho v Ostrave. Dvakrát bola nominovaná na cenu Thálie za rolu Ofélie a Violetty. Jana Sibera bola jedinou hostkou na profilovom CD Jonasa Kaufmanna (Decca). Tenorista Juraj Hollý získal na Medzinárodnej speváckej súťaži Hans Gabor Belvedere vo Viedni mimoriadnu cenu, ktorá mu zabezpečila kariérny debut vo Viedenskej Kammeroper v roli Gernanda v Haydnovej opere Opustený ostrov. Počas pôsobenia v Lübecku zožal veľký úspech najmä ako Gróf Almaviva v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly a Cassio vo Verdiho Otellovi. Po úspešnej premiére Dona Giovanniho stal členom ansámblu Národného divadla v Mannheime. Tu sa predstavil ako Vojvoda vo Verdiho Rigolettovi, Princ v Prokofievovej Láske k trom pomarančom, či Ernesto v Donizettiho komédii Don Pasquale. Juraj Hollý sa objavuje aj v Slovenskom národnom divadle (Gróf Almaviva, Don Ottavio, Ferrando) či v Košiciach (Roberto Devereux v rovnomennej Donizettiho opere). Basbarytonista Boris Prýgl je úspešným absolventom operného štúdia Bavorskej štátnej opery v Mníchove, kde sa doteraz predstavil ako Morales (Carmen), Ping (Turandot), Knieža Ottokar (Čarostrelec), Lovec (Rusalka). Na svojom konte má niekoľko víťazstiev v speváckych súťažiach, vrátane titulu absolútneho víťaza Medzinárodnej speváckej súťaže Antonína Dvořáka v Karlových Varoch. Bol finalistom súťaže Belvedere a Operalia Plácida Dominga a v 2019 získal Cenu v súťaži Stella Maris. Český akademický zbor Brno (ČAS) má šesťdesiat spevákov z radov študentov a absolventov všetkých brnianskych univerzít. Okrem interpretácie klasickej zborovej literatúry sa prezentuje aj ako teleso kantátového či oratórneho typu. Dirigentom a zbormajstrom Českého akademického zboru je od samotného založenia Michal Vajda, ktorý svojím citlivým prístupom a jasnou hudobnou predstavou dokáže svoj zbor priviesť k mimoriadnym umeleckým a pútavým výkonom, čo je pravidelne cenené nielen v rámci medzinárodných festivalov, ale aj častou spoluprácou telesa s profesionálnymi orchestrami, dirigentmi a sólistami. Záverečný koncert 66. ročníka Košickej hudobnej jari – Dvořák: Svatební košile sa uskutoční 26. mája o 19:00 v Dome umenia. Vstupenky na koncerty Štátnej filharmónie Košice sú v predaji cez portál www.navstevnik.sk, vo vstupenkovej pokladnici Domu umenia od pondelka do štvrtka (10:00 – 12:00, 14:00 – 17:00) a hodinu pred podujatím na mieste jeho konania. Zdroj: RO SSN
|
tlačiareň
|