Na šiesty deň sme si z radov podujatí v rámci osláv Dňa mesta Košice 2003 vybrali Veľtrh študentských spoločností. Ide v poradí už o 8. ročník prezentácie činností vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia v praxi. Ako predchádzajúce ročníky, aj tento sa konal v Dome techniky na Južnej triede.
Prezentácia študentských spoločností niesla všetky známky veľtrhu. Porovnávajúc s niektorými inými akciami, Dom techniky dokonca mohol vystavovateľom ich návštevnosť závidieť. V miestnosti so stánkami sa ani poriadne nedalo hýbať, davy študentov premávali všade a pred vchodom do budovy stál dlhý rad ďalších návštevníkov, ktorých organizátori dovnútra púšťali len po skupinkách.
Veľtrh je vyvrcholením práce študentských spoločností a zároveň je pre nich jedinečnou možnosťou prezentovať svoju činnosť, svoje výrobky, služby, svoje celoročné snaženie sa. Akciu, ako aj existenciu týchto študentských firiem umožňuje Junior Achievement Slovensko, čo je nezisková vzdelávacia organizácia, ktorá sa na Slovensku realizuje od jari 1992.
Celkovo sa tu prezentovalo 30 študentských spoločností z celého východného Slovenska a ponúkali od organizačných služieb, cez ekonomické poradenstvo až po výrobu batikovaných tričiek, alebo svietnikov.
Nie každému môže byť jasné, ako vlastne takáto študentská firma funguje. Mládež do 18 rokov totiž nemôže zakladať s.r.o., alebo akciovú spoločnosť a tieto tu predsa fungujú, vykonávajú svoju činnosť. Z ich jednania dokonca vyžarovalo nadšenie z podnikania, ktoré chladnému profesionálnemu biznisu často chýba.
Medzi prezentujúcimi sa organizáciami sa nachádzala aj Aktis, ktorá funguje na báze akciovej spoločnosti pri SPŠ stavebnej a geodetickej v Košiciach. Viac nám život a existenciu takýchto firiem priblížila Alena Štrompová – študentka a víceprezidentka marketingu a predaja Aktisu.
„Zameriavame sa na poskytovanie služieb ako boli napríklad imatrikulácia, mikulášsky večierok, vianočný večierok, valentínske akcie a podobne. Máme aj výrobu. Napríklad na vianočný trh v Košiciach sme vyrobili maľované poháre a mikulášske čiapky.“
Každá študentská firma si teda môže určiť predmet podnikania, pričom okruh vytipovaných zákazníkov bývajú predovšetkým študenti.
„My máme napríklad aj papiernictvo, a to priamo v škole. Otvorené je pred prvou vyučovacou hodinou a počas veľkej prestávky. Ide vlastne o to, aby sme mali čo najväčší zisk.“
Samozrejme, takto vytvorená spoločnosť nemôže podnikať v zmysle potreby zápisu právnickej osoby do obchodného registra ako i ďalšej slovenskej legislatívy. Existuje však spôsob, ktorý im ich činnosť umožňuje.
„Zastrešuje nás Junior Achievement Slovensko a takto sme od nich dostali zakladaciu listinu, ktorou sa môžeme preukázať. Fungujeme na báze akciovej spoločnosti. Nás teda registruje Junior Achievement, ktorý je na Slovensku registrovaný ako nezisková organizácia. V rámci prezentácie našej činnosti sme prišli aj na tento veľtrh, čo je tiež dobrá škola komunikácie a prezentácie, tiež môžeme ostatným ukázať, že naša činnosť bola myslená solídne, na princípoch podnikania a nie ako nejaká hra.“
Aj keď Alena Štrompová uviedla, že úlohou každej spoločnosti je vytvoriť čo najväčší zisk, je jasné, že vyšší zmysel spočíva v čomsi inom. V takýchto firmách trénovaní študenti postupne získajú množstvo informácií z oblasti ekonómie, marketingu, public relation, legislatívy, ale aj určitú prax, čo sa im neskôr pri vstupe na reálny obchodný trh veľmi zíde.
Slavomír Szabó
PROGRAM OSLÁV DŇA MESTA KOŠICE 2003 |
tlačiareň
|