Košická hudobná jar -medzinárodný festival - má už vo svojom meste naozaj úctyhodnú tradíciu. Aj pod tento 47. ročník sa podpísala - ako inak - Štátna filharmónia Košice, ktorá sa mimochodom nedávno vrátila z koncertného turné v Južnej Kórey, kde deviatimi koncertami /priemerne 6500 návštevníkov/ úspešne reprezentovala nielen seba, mesto, ale i štát. Táto ŠFK pripravila pre priaznivcov KHJ opäť ohromnú prehliadku interpretov, diel, autorov...
Košická hudobná jar štartuje 2. mája a končí 7. júna. Tentokrát organizátori vsadili ako na najzávažnejšie diela, tak aj na zriedkavejšie. A samozrejme nezabudli ani na tradičné hodnoty. Podarilo sa im tak vybrať repertoár porovnateľný s dramaturgiou väčších festivalov. Všetko v podaní zohnateľnej špičky.
Štvrtok 2. mája : Otvárací koncert patrí pánu Brahmsovi a jeho Klavírnemu koncertu č. 1 d mol a Symfónia č. 2 D dur. Štátnu filharmóniu Košice diriguje Jerzy Salwarowski z Poľska, na klavíri hrá Igor Ardašev z Českej republiky. Koncert je v Dome umenia. Cena vstupenky 120-100-80.
Pondelok 6. mája: O literárno-hudobný večer sa postarajú: Jaroslav Seifert - číta Štanislava Bartošová - Wanatowiczová, na husle hrá fenomenálny čelista Peter Sklenka, na harfu Ivana Boggerová. Vstupné 80 Sk. Dom umenia.
Štvrtok 9. mája: Koncert ŠFK diriguje Tomáš Koutník /ČR/, na saxofón hrá Radovan Tariška /SR/. V ich podaní zaznejú: Prokofiev Sinfonia concertante pre violončelo a orchester, Rimskij-Korsakov suita Šeherezáda. Vstupné 120-100-80 Sk. Dom umenia.
Utorok 14. mája: Komorní Sólisti Bratislava, dirigent Oskar Rózsa /SR/ a saxofónista Radovan Tariška /SR/ zahrajú diela: Hindemith - 5 kusov pre sláčik. orchester, Brezovský - Minikoncertík pre saxofón, Barber - Adagio pre sláčiky a Šostakovič - Komorná symfónia. Vstupné 100 Sk. Sála MÚ Staré mesto.
Štvrtok 16. mája: ŠFK, dirigent Péter Oberfrank /MR/ sólisti: Ivan Gajan, klavír /SR/, Éva Szonda, soprán /MR/, Tamás Altorjay, bas /MR/. Zahrajú: Mozartov Klavírny koncert č. 23, K 488 a Bartókov Modrofúzov hrad - pôjde o koncertné prevedenie opery. Tieto diela sú vraj v najpovolanejších rukách - maďarských. Vstupné 150-120-100. Dom umenia.
Utorok 21. mája: Komorný koncert uvedie Stamicovo Kvarteto z Českej republiky. Tvoria ho: Jindøich Pazdera, jozef Kekula, Jan Pěruška, Vladimír Leixner. Zaznejú: Mozartovo Sláčikové kvarteto D dur, Filasovo "Rhapsody in dark blue" a Beethovenovo Sláčikovo kvarteto F dur. Vstupné 80 Sk. V historickej budove Východoslovenského múzea.
Štvrtok 23. mája: Koncert uvedie ŠFK na čele s dirigentom Otakarom Trhlíkom /ČR/. Na husle hrá Shizuka Ishikawa /Janponsko/. Suchoň - Symfonietta rustica, Čajkovskij - Francesca da Rimoni, symf. báseň, Sibelius - Husľový koncert d mol. Cena vstupenky 120-100-80 Sk. Dom umenia.
Štvrtok 30. mája zaznie v Evanjelickom kostole komorný koncert v podaní vzácneho hosťa: Collegium Mariannum z Prahy na čele s um. vedúcou Janou Semerádovou. Vypočujete si hudbu barokovej Prahy - Brentner, Lotti, Fux, Zelenka, Caldara. Treba spomenúť, že po iné roky zneli podobné koncerty v Dóme sv. Alžbety. Tentokrát však katolícka cirkev uznala za nevhodné uviesť tento koncert v "ich" kostole. Riaditeľ ŠFK to pociťuje ako obmedzenosť, najmä ak nedávno zaznel v tomto kostole iný ´hulákajúci´ koncert. Je na mieste sa opýtať - komu slúžia títo služobníci boží?
Nedeľa 2. júna bude patriť záverečnému koncertu KHJ. Štátna filharmónia pod dirigentskou paličkou Ondreja Lenárda /SR/ a Slovenský filharmonický zbor pod dirigentskou paličkou Jana Rozehnala zahrajú: R. Strauss Till Eulenspiegel, symf. báseň a Orff Carmina Burana. Opäť koncert je v rukách najpovolanejších. Vstupné je 300-260-220. Dom umenia.
Sprievodnými akciami festivalu je vernisáž výstavy Mirka Milana, ktorá potrvá do 23. mája.
Lákadlom bude určite Štefan Margita so svojimi hosťami. Jeho koncert zahňuje: Pražský komorní orchestr, dirigent František Preisler, Lívia Ághová soprán, Pavel Šporcl husle a Ludmila Peterková klarinet. Odznie 10. mája v Dome umenia.
Súčasťou festivalu bude aj predstavenie opery Štátneho divadla Košice. Uvedie Verdiho Trubadúra. Účinkovať v ňom bude aj sólistka Ida Kirilova je jedna z "naj", ktoré Slovensko má. Predstavenie v ŠD odznie 22. mája.
Piatok 24. máj bude pre Symfonický orchester slovenského rozhlasu výnimočný. Doposiaľ totiž v Košiciach neúčinkoval. V ich podaní zaznejú diela: Moyzes, Strauss, Dvoøák. Koncert, ktorý diriguje Kirk Trevor /VB-USA/ sa uskutoční aj ako oslava k 75. výročiu Košického rozhlasu. v Dome umenia.
Všetky predstavenia začínajú o 19. hodine.
Ako po iné roky, aj tentokrát majú abonentkári, študenti a dôchodcovia zľavnené vstupné. Vstupenky si môžete zakúpiť v pokladnici ŠFK - Dom umenia od pondelka do štvrtku 14.00 - 16. 00. hodine. Telefón: 055 - 622 0763
Podrobnejšie informácie na čísle: 055 - 622 72 16 alebo na www.sfk.sk // e-mail:[email protected] //[email protected]
Na záver ponúkame niektoré životopisy:
2.5. SALWAROWSKI
Jerzy Salwarowski patrí k najlepším poľským dirigentom súčasnosti. Narodil sa v Krakowe, kde získal hudobné vzdelanie - kompozíciu študoval u K. Pendereckeho a dirigovanie u H.Czyžu. Štúdiá zavàšil u F. Ferarru na Accademia Chigiana. Úspechy na medzinárodných dirigentských súťažiach /Katowice - Siena - Budapest/ mu otvorili cestu k spolupráci s domácimi a zahraničnými symfonickými telesami. Od roku 1996 je šéfdirigentom Komorného orchestra v Toruni a Filharmónie v Štetine/ako je to v originale a ako anglicky !/ . Najmä v poslednom desaťročí je pravidelne pozývaný k hosťovaniu v poprených symfonických ako aj v operných orchestroch takmer na celom svete. Nezanedbateľná je jeho nahrávacia činnosť pre rozhlasové, televízne a gramofónové spoločnosti /za nahrávku CD z tvorby G. Gershwina získal Zlatú platňu/.
9.5. KOUTNÍK; CAPUCON
Šéfdirigentom Štátnej filharmónie Košice je od roku 1998 český dirigent Tomáš Koutník /1950/. Po absolvovaní štúdií na AMU v Prahe prehlboval svoje interpretačné skúsenosti na majstrovských kurzoch a medzinárodných dirigentských súťažiach (1977 Besancon /1979 Katowice) . Od roku 1979 pôsobil ako dirigent v mnohých orchestroch = Symfonický orchester čs. rozhlasu v Bratislave, Sukov komorný orchester, Janáčkova filharmónia Ostrava / šéfdirigent 1983-1990/, Český rozhlasový orchester v Prahe, Severočeská filharmónia Teplice /šéfdirigent 1990-1997/. V súčasnosti pôsobí aj ako šéfdirigent Filharmónie B. Martinu v Zlíne. T. Koutník ďalej spolupracuje so symfonickými orchestrami, komornými telesami a zbormi doma i v zahraničí (európske krajiny, Japonsko, USA).
Gautier Capucon /1981/ už ako 5 ročný sa začal venovať štúdiu hry na violončele - Národná hudobná škola v Chambery - neskôr na parížskom konzervatóriu, kde súčasne študoval aj hru na klavíri. V rokoch 1997-1998 pôsobil v Mládežníckom orchestri G.Mahlera a „European Community Youth Orchestra“, s ktorými absolvoval 2 veľké turné po európskych krajinách. Účinkoval s mnohými európskymi orchestrami, ktoré viedli dirigenti ako D.Kitajenko, C.Abbado, H.Graf, K.Nagano.... a realizoval rad sólových koncertov doma i v zahraničí. G.Capucon získal v roku 1999 1. cenu na Navarrovej súťaži v Toulouse, bol nominovaný na cenu „Nový talent roka 2001“ /New Talent of the Year/ vo Francúzsku. Je laureátom TIJI-BHS 2001, kde sa predstavil s orchestrom ŠFK v Dvoøákovom Violončelovom koncerte.
Hrá na nástroji zn. Matteo Goffriler 1701.
14.5. Komorní sólisti Bratislava + Oskar Rózsa + R.Tariška
Súbor Komorní sólisti Bratislava /KSB/ vznikol z iniciatívy poslucháčov Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Veľkosť a obsadenie orchestra sú variabilné - od sláčikového ansámblu až po orchester klasického typu. V repertoári telesa dominujú diela klasikov a romantikov, významné miesto má aj tvorba 20. storočia /Górecki, Schnittke, Pärt, Satie, Godár, Zagar .../ - v rámci tohto zamerania KSB premiéroval rad skladieb slovenských autorov. Orchester pravidelne účinkuje na domácich a zahraničných koncertných pódiách, v rámci festivalov /BHS, Pražská jar, Musica Nobilis, Mélos-Étos a i/ a medzinárodných koncertných projektov , akým bolo o.i. uvedenie Pergolesiho opery La Serva Padrone v Japonsku. Medzi významných umelcov, ktorí s týmto orcherstrom účinkovali patrí rakúsky fagotista Patrik de Rittis, japonská sopranistka Shinobu Satoh, rakúsky huslista Vernot Winishofer, fínska violončelistka Viktoria Jagling ...
Pod vedením dirigenta A. Popoviča nahrali hudbu k filmom slovenskej a českej produkcie: Záhrada - l995, Návrat idiota - 1998, Polojasno - 1999, Krajinka - 2000.
Oskar Rózsa /1974/ je vyhľadávaným hudobným producentom, skladateľom a muzikantom predovšetkým v žánri „populárnej“ a jazzovej hudby. Známa je jeho spolupráca s M.Vargom, D. Ursínym, J. Stivínom , alebo R. Mullerom. Študoval orchestrálne dirigovanie u prof. Zdeňka Bíleka na bratislavskom konzervatóriu a VŠMU. V rokoch 1989-91 viedol komorné združenie Súbor súčasnej hudby. V súčasnosti študuje kompozíciu na Berklee College of Music v Bostone. (V rámci spolupráce ŠFK a VŠMU dirigoval niekoľko koncertov Štátnej filharmónie Košice - 1996, 1998 a 1999.)
Radovan Tariška /1979/ študoval hru na saxofóne na Konzervatóriu v Žiline. Na škole sa osudovo stretol s jazzom /hral v školskom Big Bande/, čo znamenalo, že po skončení štúdií sa tomuto žánru začal naplno venovať. Účinkoval nielen s poprednými slovenskými jazzovými hráčmi - J. Griglák, G .Jonáš, M. Jakabčic, P. Lipa - ale napr. aj s D. Golsonom, L. Deczim, O. Kentom, K. Ratzerom.
16.5. Peter OBERFRANK + Eva SZONDA + Tamas ALTORJAI
Ivan GAJAN
Péter Oberfrank /1966/ sa narodil v Bruseli. Študoval hru na klavíri /1989/ a dirigovanie /1993/ na Hudobnej akadémii F.Liszta v Budapešti. Už počas štúdií pôsobil v Maďarskej štátnej opere ako asistent dirigentov A. Medveczkého a J. Patkóa. V marci 1999 bol vymenovaný na post hudobného riaditeľa Národného divadla v Szegede. Podielal sa na mnohých komorných produkciach ako klavirista - partner inštrumentálnych sólistov a operných spevákov. Ako operný dirigent sa predstavil vo Švajčiarsku, Francúzsku, Japonsku, Rusku a i.
Sopranistka Éva Szonda absolvovala Hudobnú akadémiu F.Liszta v Budapesti v r. 1984. V tom istom roku sa stala sólistkou szegedskej opery . V jej bohatom repertoári sú zastúpené všetky významné operné altové úlohy /Carmen - Eboli - Santuzza - Rosina - Amneris - Cherubín.../, ako aj diela oratoriálne. Na svojej domovskej scéne spieva Judith v Bartókovom Modrofúzovi. Hosťovala na operných javiskách v Nemecku, v Taliansku, v Španielsku,v Anglicku , v Singapure.
Tamás Altorjay vyštudoval architektúru na Technickej univerzite v Budapešti /1982/. Súbežne s prvým zamestnaním začal študovať spev - konzervatórium absolvoval v roku 1988. V nasledujúcom roku sa stal sólistom szegedskej opery - štúdiá na Hudobnej akadémii F. Liszta ukončil v roku 2000 . Zo svetového operného repertoáru stvárnil najmä na domácej scéne celý rad výrazných úloh - Sarastro v Čarovnej flaute, Timur v Turandot, Gremin v Oneginovi, Zacharias v Nabuccovi a i. Okrem toho tiež účinkoval s domácimi a zahraničnými orchestrami v oratoriálnych kompozíciách.
Klavirista Ivan Gajan /1958/ je absolventom žilinského konzervatória a Konzervatória P.I.Čajkovského v Moskve /prof. S.Neuhaus, V.Gornostajeva/. Úspešne sa zúčastnil medzinárodných interpretačných súťaží - o.i. víťaz Beethovenovej klavírnej súťaže v Hradci nad Moravicí /1976/, víťaz Chopinovej súťaže v Mariánskych Lázňach /1974 a 1975/, laureát Medzinárodnej súťaže R. Schumanna v Zwickau /1981/. Bol sólistom Štátneho komorného orchestra v Žiline. Koncertoval v mnohých európskych krajinách, v Thajsku, na Kube ... Spolupracoval s významnými umeleckými osobnosťami v rámci medzinárodných speváckych kurzov /Piešťany - Amsterdam - Baya/. Popri koncertnej činnosti súčasne vyučuje na VŠMU v Bratislave
21.5. Stamicovo kvarteto
Jindøich Pazdera - 1. husle
Josef Kekula - 2. husle Jan Pěruška - viola
Vladimír Leixner - violončelo
Stamicovo kvarteto vzniklo v roku 1985 z popudu absolventov AMU v Prahe. Teleso je nazvané podľa skladateľa Jana Václava Stamica /1717-1757/ - rodáka z Havlíčkovho Brodu, odkiaľ pochádzajú dvaja zakladatelia kvarteta. Z pôvodného zoskupenia ostali všetci okrem primária - Bohuslava Matouška vystriedal v roku 2001 Jindøich Pazdera. Kvarteto hneď v prvom roku svojej existencie absolvovalo takmer mesačné turné po Anglicku a Írsku. V roku 1988 a opätovne v roku 1991 získalo „Grand Prix du Disque“ udelované Akadémiou Ch. Crosa vo Viedni. V roku 1998 „Stamicovci“ zvíťazili v ankete nahrávok Janáčkových sláčikových kvartet v britskom odbornom časopise Gramophone a získali Cenu Českej hudobnej rady za predvedenie sláčikových kvartet A. Hábu na Pražskej jari. Základom ich repertoáru sú predovšetkým kvartetá českých skladateľov. V posledných rokoch sa zameriavajú aj na iné diela komornej hudby a prizývajú k spolupráci významné osobnosti a súbory z celého sveta (od roku 2000 organizujú v Prahe festival „Stamicovo kvarteto a hosté“ ).
23.5 TRHLÍK, ISHIKAWA
Tohtoročný jubilant Prof. Otakar Trhlík /1922/ je najstarším z dodnes činných popredných českých dirigentov. Hudbu študoval za okupácie na konzervatóriu v Brne, rozhodujúcim preňho bolo štúdium u prof. V.Talicha na pražskom konzervatóriu. Vzdelanie si doplnil štúdiom hudobnej vedy na brnenskej univerzite - zvolil však dráhu umelca. Od roku 1956 bol dirigentom Štátnej filharmónie Brno, v roku 1962 sa stal šéfdirigentom Symfonického orchestra čs. rozhlasu v Bratislave, v rokoch 1968 -1986 stál na čele Janáčkovej filharmónie Ostrava a významnou mierou sa zaslúžil o jej umelecký rast a medzinárodné úspechy. Hosťoval takmer vo všetkých svetových kultúrnych centrách, spolupracoval s významnými umelcami a telesami , realizoval množstvo nahrávok na platne i CD. V súčasnosti i naďalej spolupracuje so všetkými českými a slovenskými orchestrami, vyučuje na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne a vedie tiež majstrovské dirigentské kurzy.
Shizuka Ishikawa sa narodila v Tokiu, dlhé roky však žila v Prahe, kam odišla ako 16-ročná študovať na AMU k prof. M. Hlouňovej. V Prahe začala aj jej úspešná umelecká kariéra. Účasť na medzinárodných podujatiach /Medzinárodná husľová súťaž H.Wieniawskeho v Poznani, súťaž královnej Alžbety v Bruseli, Interpretačná súťaž F. Kreislera vo Viedni, Pražská jar, Varšavská jeseň .../ vyústila v rad CD nahrávok svetovej husľovej tvorby pre spoločnosti Denon, Supraphon, Harmonia Mundi, Exton a i. S. Ishikawa spolupracovala s mnohými symfonickými orchestrami, z nich najvýznamnejšimi boli Česká filharmónia, Gewandhaus Orchester Lipsko, Filharmónia NHK Tokyo, St. Peterburgská filharmónia. Predstavila sa tiež na komorných koncertoch a samostatných recitáloch takmer na celom svete. Od roku 1997 je členkou Kubelíkovho tria. V súčasnosti žije striedavo vo svojej rodnej vlasti a v západnej Európe.
30.5. Collegium Mariannum
Súbor Collegium Mariannum /CM/ je profesionálne teleso pôsobiace pri rovnomennej kultúrnej a vzdelávacej inštitúcii v Prahe. Členmi súboru sú interpréti , ktorí sa súčasne venujú aj vedeckej a bádateľskej činnosti - nakoľko cielom telesa je oživiť zabudnuté hudobné a tanečné pamiatky strednej Európy 17. a 18. storočia. Okrem pravidelnej koncertnej činnosti realizuje CM projekty s významnými zahraničnými sólistami, choreografmi a dirigentmi na domácich a zahraničných pódiách , napr.: premiéra opery J.M.Leclaira „Scyla et Glaucus“ - Praha 1999 * oratorium A.Caldaru „Maddalena ai piedi di Christo“ so švajčiarskou huslistkou Chiarou Banchini - Praha 2000 * novodobé premiéry diel A. Lottiho a J. D. Zelenky pod taktovkou A.Parotta, britskej legendy starej hudby - Praha 2001. Mnohé z týchto projektov boli prezentované vo vysielaní Českej televízie. Na dnešnom koncerte sa Collegium Mariannum predstavuje v tomto zložení:
Marta Fadljevičová - spev/singing
Marcel Plavec - barokový hoboj/baroque oboe
Simona Tydlitátová - barokové husle/baroque violin
Donate Schack - barokové husle/baroque violin
Daniela Furthnerová - barokové violončelo/baroque violoncello
Monika Knoblochová - čembalo/harpsichord
Jana Semerádová - Flauto traverso/flauto traverso
2.6. - LENÁRD DOLEŽAL
Ïalším jubilantom tohtoročnej KHJ je Ondrej Lenárd /1942/, ktorý patrí k najvýraznejším umeleckým osobnostiam na Slovensku. Svojimi kvalitami sa zaradil aj medzi súčasných svetových dirigentov. S jeho menom sú spojené mimoriadne umelecké projekty Slovenskej filharmónie i Opery SND v Bratislave. Umeleckú dráhu začínal ako zbormajster a dirigent Opery Slovenského národného divadla v Bratislave. Od roku 1970 bol dirigentom a neskôr /1977-90/ šéfdirigentom Symfonického orchestra čs. rozhlasu v Bratislave. V rokoch 1984 -86 bol súčasne aj šéfdirigentom Opery SND. Funkciu šéfdirigenta Slovenskej filharmónie vykonával v rokoch 1991-2001. Od roku 1995 bol aj umeleckým riaditeľom nášho popredného telesa a v období 1997- 99 zastával súčasne post riaditeľa Opery SND. Bohatá dirigentská činnosť O. Lenárda sa viaže nielen na domáce koncertné pódiá a operné scény, ale i na účinkovanie v zahraničí. Od roku 1978 pôsobil ako hosťujúci dirigent v Japan Shinsei Symphony Orchestra Tokio, v roku 1993 sa stal jeho hudobným riaditeľom a šéfdirigentom. Kultúrnu verejnosť si získal pozoruhodnými nahrávkami pre rozhlas a televíziu, ako aj bohatou diskografiou.
Tenorista Vladimír Doležal /1951/ - od roku 1988 sólista opery Národného divadla v Prahe. Už v priebehu štúdia na pražskom konzervatóriu sa stal členom súboru Pražskí madrigalisti, s ktorým absolvoval umelecké zájazdy takmer po celom svete. Spolupracoval so svetoznámymi orchestrami, dirigentami a interpretmi. Pre rôzne domáce a zahraničné nahrávacie spoločnosti realizoval vyše 40 platní a CD. Svetový operný repertoár /Čarovná flauta, Don Giovanni, Cosi fan tutte, Fidelio, Komedianti, Jej pastorkyňa, Rusalka .../ dopåňajú diela oratoriálne, piesňová a symfonická tvorba.
Tohto roku jubilujúci /55 rokov od založenia/ Slovenský filharmonický zbor /SFZ/ vstúpil do hudobného diania na prelome rokov 1946/47 ako Miešaný zbor bratislavského rozhlasu. Prvé roky ho viedol jeho iniciátor a zakladateľ L. Slovák. V roku 1955 vedenie zboru prevzal J.M.Dobrodinský, ktorý sa zaslúžil o profiláciu a umelecké napredovanie ansámblu, v roku 1957 už ako SFZ začleneného do zväzku telies Slovenskej filharmónie. Na poste zbormajstra sa v priebehu ďalších rokov vystriedali také výrazné osobnosti, ako V. Iljin, L. Mátl, Š. Klimo, P. Procházka, M. Vach. V rokoch 1991-2001 pracoval zbor pod vedením zbormajsterky Blanky Juhaňákovej a hlavného zbormajstra Jana Rozehnala - ktorý vedie SFZ i v súčasnosti. Za vyše polstoročie intenzívnej umeleckej činnosti vyrástol zbor na teleso mimoriadných kvalít, ktoré pri vzájomnej spolupráci ocenili mnohí svetoznámi dirigenti - J.Ferenscik, K.Masur, C.Abbado, Z.Mehta, V.Talich, ¼. Rajter, P. Steinberg ai. Okrem pravidelnej činnosti na domácej pôde SFZ každoročne absolvuje niekoľko umeleckých zájazdov do zahraničia. Svojimi výkonmi tiež prispel k lesku významných medzinárodných festivalov - Atény, Praha, Edinburg, Madrid, Salzburg, Viedeň...
Jan Rozehnal je absolventom Janáčkovej akadémie múzických umení v Brne. Pôsobil ako dirigent opery v Českých Budejoviciach, neskôr ako hlavný zbormajster Brnenského filharmonického zboru. Od sezóny 1990/91 je hlavným zbormajstrom Slovenského filharmonického zboru, s ktorým naštudoval množstvo zaujímavých diel, realizoval nahrávky pre svetové vydavateľstvá a absolvoval početné zahraničné turné v takmer všetkých štátoch Európy, v Izraeli a v Japonsku.
Barytonista Pavel Kamas /194./ patrí k popredným českým interpretom . Od roku 1978 pôsobí ako sólista Janáčkovej opery v Brne, kde vytvoril rad výrazných postáv svetového operného repertoáru , najmä talianskeho.
Pravidelne hosťuje v Národných divadlách v Prahe a v Bratislave. Súčasne s pôsobením v divadle sa venuje aj koncertnej činnosti : spolupracuje s Českou filharmóniou, so Štátnou filharmóniou Brno, s Orchestrom FOK v Prahe, účinkuje tiež na samostatných recitáloch doma i v zahraničí /Nemecko, Holandsko, Rusko, Španielsko, Taliansko, Japonsko/. Je docentom na Janáčkovej akadémii múzických umení, kde dodnes odovzdáva svoje bohaté skúsenosti novej speváckej generácii.
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu /SOSR/ vznikol v roku 1929 ako profesionálne teleso slúžiace potrebám rozhlasového vysielania. Od roku 1942 začal uvádzať pravidelné verejné koncerty, ktoré boli rozhlasom živo prenášané. Umeleckému rastu orchestra napomáhali dirigenti, ktorí stáli na jeho čele - ¼. Rajter, L. Slovák, O. Trhlík, B. Režucha, O. Lenárd , R. Stankovský. Verejné koncerty a popularita CD nahrávok SOSRu zaisťujú orchestru stálu pozíciu aj v zahraničných reláciách. Tieto v priebehu rokov vyústili do mnohých pozvaní na koncertné turné do Rakúska, Nemecka, Francúzska, Španielska, Japonska, na Maltu.... Orchester spolupracoval doma i v zahraničí s významnými umeleckými osobnosťami , ako napr. José Carreras, Eva Marton, Ray Charles, Peter Dvorský, Sherill Milnes. ?? Dramaturgia SOSRu je charakterizovaná preferovaním hudby obdobia romantizmu a 20. storočia. Súčasným šéfdirigentom /od roku 2001/ je Charles Olivieri-Munroe.
Spracovala ¼udmila Paňáková |
tlačiareň
|