Košice (TASR) - Na Slovensku možno podľa akademika Medzinárodnej akadémie vied a Akadémie Ruskej federácie Pavla Galajdu hovoriť o kríze školstva.
"Netýka sa len školstva, ale aj výchovy, čo je spôsobené krízou rodiny a krízou a krízou ekonomickou, sociálnou a politickou," uviedol pre TASR Galajda pred otvorením nového školského roka.
Akademik, vysokoškolský profesor v oblasti matematiky, zároveň informoval, že o svojich poznatkoch a kladných i negatívnych zmenách v systéme vzdelávania na Slovensku po roku 1990 oboznámil účastníkov 2. medzinárodnej konferencie Vzdelávanie, veda a ekonomika na vysokých školách, ktorá sa konala posledný augustový týždeň v kongresovom centre Akadémia vo Vysokých Tatrách.
V referáte o reformách vzdelávania a výchovy v SR v kontexte európskych integračných procesov Galajda poukázal na materiál Európskej komisie, v ktorom sa okrem iného konštatuje, že Európa postúpila smerom k vzniku spoločnosti a ekonomiky založenej na vedomostiach a že dnešní Európania žijú v zložitom spoločenskom a politickom svete. "Viac než kedykoľvek predtým si jednotlivci chcú plánovať svoj vlastný život, očakáva sa od nich aktívny príspevok pre spoločnosť a musia sa učiť žiť v kultúrnej, etnickej a jazykovej rôznorodosti," pripomenul akademik. V tejto súvislosti hovoril o spoločnosti založenej na vedomostiach a o opatreniach na podporu celoživotného vzdelávania sa.
Konferenciu venovali jej organizátori problémom vzdelávania a vede na vysokých školách a zorganizovali ju ako spoločné, ruské, slovenské, české, poľské, bulharské a ukrajinské vedecké fórum. Cieľom bolo vytvoriť priestor pre medzinárodnú prezentáciu výsledkov vedecko-výskumnej práce a výmenu najnovších poznatkov a skúsenosti z rozvoja vzdelávania a vedy v nových ekonomických podmienkach. Účastníci pracovali v sekciách škola a spoločnosť, vzdelávanie, morálka a kultúra, hodnotové priority vzdelávania v 21. storočí a modernizácia pedagogického vzdelávania, matematika a jej aplikácie, ekonomické problémy vo vzdelávaní a vo vede, história matematiky a prírodných vied a problémy fundamentálneho vzdelávania, metodiky a pedagogiky. Všetky príspevky schválené organizačným výborom konferencie zaradili do zborníka. |
tlačiareň
|