Múzeum Vojtecha Löfflera
Anna Tretter (1956) pochádza z Kirchzellu neďaleko Stuttgartu. V rokoch 1978 – 1984 absolvovala štúdiá na Akadémiách v Stuttgarte a Mníchove. Od začiatku osemdesiatych rokov vystavuje svoje diela po celej Európe a je absolventkou niekoľko prestížnych štipendií.
Výtvarníčka má tiež viacero stálych realizácií v rámci verejnej architektúry v Nemecku. V súčasnosti pôsobí ako hosťujúci docent Katedry výtvarných umení a intermédií Technickej univerzity v Košiciach.
Jej tvorba je charakteristická mediálnymi presahmi, v začiatkoch poznamenaná minimálnym umením. Venuje sa inštalácii, často v monumentálnej forme, ale tiež maľbe, kresbe a videoumeniu. Rovnako typickým prvkom jej tvorby, je práca ukotvená v konkrétnom priestore kde sa práve nachádza. Zjednocujúcimi prvkami väčšiny jej diel sú však ich konceptuálne východiská. Nie je tomu inak ani pri jej aktuálnej výstave v Múzeu Löfflera. Výstavný projekt „Z Košíc do Medzilaboriec ... „ je do istej miery pokračovaním jej projektu z roku 2000 s názvom Die Kleinen Hausers, vystavených v poľskom Lubline. Rovnako ako v Poľsku aj na Slovensku sleduje trasu medzi miestami, ktoré majú súvislosť s moderným umením. Výstavu otvára itinerár v podobe mapy ciest z Košíc do Medzilaboriec cez Vranov a cez Kapušany, s vyznačenými miestami dokumentovaných autobusových zastávok.
Myšlienka mapovania týchto, často nami prehliadaných prístreškov, v sebe skrýva základný fenomén pohybu so zreteľným sociálnym kontextom. Je totiž zrejmé, že i tak nenápadná architektúra akou autobusové zastávky sú, má svoju výpovednú hodnotu smerom k stavu spoločnosti. Samotný proces dokumentácie poskytuje autorke isté vzrušenie z objavovania neznámeho spojené s očakávaním („ako bude vyzerať ďalšia ?“). Treba totiž pripomenúť, že ťažko nájdete rovnakú zastávku na takej relatívne krátkej trase, čo však platí v celoslovenskom kontexte. Sama autorka však vo svojom snažení ide ďalej a ponúka cestujúcim možnosť vidieť podobu nasledujúcej zastávky vo forme malej fotografie umiestnenej na samotnom prístrešku. Podobne si Tretter počína aj na trase medzi Košicami a Levočou, kde sa minulý rok rozbehol pravidelný workshop poslucháčov Fakulty umení TU v Košiciach. Výstava je doplnená aj prezentáciu fotografií zastávok pomocou videoinštalácie na základe jednoduchého systému DVD – Loop, ktorý akoby simuluje ich postupné míňanie cestou autom.
Druhou časťou výstavného projektu je prezentácia autorkiných kresieb. Tieto kresby sú tiež dokumentmi z jej ciest autom medzi Košicami, Medzilaborcami a Kremnicou (rovnako miesto študentského workshopu). Autorka sedí na zadnom sedadle auta so zápisníkom a ceruzkou v ruke a v dedinách, medzi týmito mestami. Necháva svoju ruku položenú na papieri bez akéhokoľvek prispenia vlastnej vôle nakresliť záznam iba na základe pohybov auta. Tu sa dostávame k ďalšiemu, možno trochu všeobecnejšiemu aspektu tvorby Anny Tretter a tým je vzťah človeka – umelca k životu, ktorý na neho tiež často pôsobí bez ohľadu na jeho snaženie ovplyvniť ho. Umelec sa tu dostáva do role akéhosi citlivého „seizmografu“ či média, prostredníctvom ktorého môžeme sledovať v tomto konkrétnom príklade, trasu cesty. Tieto kresby sú doplnené aj o „záznamy“ z ciest lietadlom medzi Stuttgartom a Košicami. Príznačný je aj spôsob inštalácie kresieb, kde kresby vytvorené v aute, teda kontaktom so zemou, sú priamo na podlahe a kresby vytvorené v lietadle, na základe vzdušných turbulencií, sa akoby vznášajú v priestore.
Peter Tajkov |
tlačiareň
|