Výstavné plochy košickej FotoGalérie NOVA na Hlavnej 48 “hostia” do 30.mája jubilejnú výstavu známeho kosického fotografa Juraja Fleischera, zaradenú do programu tohtorocných osláv Dňa mesta Košice.
Najnovšia tvorba Juraja Fleischera - ako to dokazuje súčasná prezentácia jeho diela nazvaná GENEZIS - v značnej miere uvoľňuje pohľad na farebnú fotografiu, ale aj na jej technicko-technologické spracovanie. S tým spolusúvisí uvoľňovanie jeho umeleckej výpovede, v ktorej možno vysledovať prekračovanie hraníc autentickej osobnej skúsenosti do sfér širšej spoločenskej komunikácie.
Fleischer, bohatý skúsenosťami, nadchnutý poznaním, aj dnes rozpráva fotografiou. Zaiste si toho veľa pamätá, i keď dačo si už pamäť nemusí. Napokon má na to právo, ako každý. Preto si môže dovoliť niektoré motívy zo svojej pôvodnej tvorby vynechať, o niektoré sa nestarať, alebo už o ne ani neusilovať. Je nekonformný fotograf, a ako pre každého nonkomformného umelca je príznačné, zakaždým, keď treba, nebojácne vybočí z radu, prekročí zaužívané tradície, zmieta zo stola schémy, uvzato presadzuje svoje vízie. Preto je originálny a jeho dielo výnimočné. Fleischer to dokazuje svojou tvorbou v jednom súvislom tvorivom ťahu takmer štyri desaťročia. Vedel sa presadiť pre fotografiu v akomkoľvek neprajnom čase i prajnom nečase. Azda preto má na jednej strane množstvo obdivovateľov a na strane druhej rovnako veľa neprajníkov.
Juraj Fleischer (1945) sa narodil a žije v Košiciach. Svoj talent fotografa začal rozvíjať kedysi začiatkom sedemdesiatych rokov uplynulého storočia. K majstrovskému výrazu dospel poctivou umeleckou a technicko-technologickou prípravou ako samouk. Jeho názor na fotografiu sa formoval postupne na základe vlastných skúseností a poznania, neskôr ho dotváral skúsenosťami a názormi fotografických autorít a vzorov. Pritom ani dnes ako čerstvý šesťdesiatnik rigidne nezotrváva na získaných poznatkoch, ale svoje myšlienky a názory na fotografiu dokáže flexibilne modifikovať v duchu najnovších fotografických trendov a technických výdobytkov.
S jeho dielom sa mohli priaznivci fotografie zoznámiť v krajinách strednej a západnej Európy, ale aj Zámoria (Severná a Južná Amerika). Na Slovensku dosiahol celý rad ocenení a uznaní. S jeho menom sa môžeme stretnúť v rôznych reprezentatívnych publikáciách, ale aj encyklopédiách a slovníkoch. Je členom popredných umeleckých zoskupení (Slovenská výtvarná únia, Zväz slovenských fotografov, Fotoklub NOVA Košice...). O fotografii sa vyjadruje so všetkou zodpovednosťou ako o médiu, ktoré je živé, neustále sa vyvíjajúce, umelecky svojbytné, no mimoriadne zraniteľné, čo svedčí jednak o presnosti, ale i o prísnosti jeho videnia a chápania fotografie. Ako majster, ktorý k dokonalosti vyzrieva, neznáša povrchný prístup k tomuto médiu, lebo vie, nakoľko je ono jemné a citlivé.
Počas svojho takmer štyridsať rokov trvajúceho tvorivého maratónu prešiel rôznymi vývinovými, žánrovými, tematickými štádiami a obdobiami. Azda najdramatickejší prerod prekonal v poslednom tvorivom období, keď ním kedysi odmietanú digitalizáciu vo fotografii prijal ako nezvratný vývinový fakt a zároveň ako výzvu na nové umelecké sebavyjadrovanie, o čom svedčí aj táto prezentácia, ktorou opätovne potvrdzuje skutočnosť, že disponuje silným tvorivým potenciálom. Neochvejne kráča za svojím umeleckým cieľom - nesklamať fotografiu ako umelecký artefakt, no nesklamať predovšetkým samého seba ako tvorcu.
Kým vnímateľovi Fleischerovho diela je súdené iba čo pozerať sa na tvár jeho fotografie, fotografovi Fleischerovi bolo a je dané neomylne sa pozerať do tváre vnímateľa. Takto vedie jeden nepretržitý, ojedinelý dialóg v duchu vyznania svojho fotografického guru Ernsta Haasa:
JE NIEČO K VIDENIU A KAŽDÝ TO VIDÍ,
JE TO VNÍMANIE.
NIE JE NIČ K VIDENIU A VY TO VIDÍTE,
JE TO POÉZIA.
AK DOKÁŽEŠ POMOCOU KAMERY,
ABY TO VIDELI AJ INÍ -
VTEDY JE TO FOTOGRAFIA.
Dr. TIBOR KOČÍK
výtvarný publicista |
tlačiareň
|