(Košický samosprávny kraj – tlačová správa) - Košický samosprávny kraj (KSK) je pripravený podieľať sa na prípadných stratách v osobnej železničnej doprave na regionálnej trati Spišská Nová Ves – Levoča, dofinancovať ju z mimorozpočtových zdrojov a tým prispieť k jej zachovaniu. KSK je ochotný spolu s Prešovským samosprávnym krajom, mestami Levoča a Spišská Nová Ves zmluvne zabezpečiť dopravu na tejto trati spolu so Železničnou spoločnosťou (ŽS), a.s. v prípade, že na nej osobná železničná doprava zostane zachovaná. Informoval o tom dnes predseda KSK Rudolf Bauer s tým, že o tejto možnosti bude rokovať v utorok 4. februára s generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Pavlom Kužmom.
Košický samosprávny kraj má záujem aj na zachovaní osobnej železničnej dopravy na trati Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany. Na tejto trati nie je možné po zrušení železničnej dopravy zabezpečiť náhradu autobusmi, pretože tam nie je vybudovaná súbežná cestná komunikácia. Aj o zachovaní osobnej železničnej dopravy na tejto trati bude predseda KSK Rudolf Bauer rokovať so šéfom ŽS, a.s. Pavlom Kužmom. „Chceme zaviazať Železničnú spoločnosť, aby zo štátnej dotácie, ktorú obdržala na dopravu vo verejnom záujme na tento rok, vykryla aj dopravu na tejto trati aspoň v polovičnom rozsahu. Napokon, táto trať nie je regionálnou železničnou dráhou, ale je v sieti celoštátnych dráh“, uviedol Rudolf Bauer.
Ako informoval vedúci odboru dopravy Úradu KSK Antoním Reisinger, na ostatných regionálnych tratiach v Košickom samosprávnom kraji, na ktorých dôjde k zrušeniu osobnej železničnej dopravy, KSK zabezpečí pravidelnú autobusovú dopravu. „Na vykrytie prípadných vyšších nákladov spojených so zabezpečením tejto dopravy budeme vyžadovať navýšenie rozpočtu KSK na pravidelnú autobusovú dopravu vo verejnom záujme na rok 2003“, povedal Reisinger.
Z 25 regionálnych tratí v rámci Slovenska, na ktorých sa ruší osobná železničná doprava, je 7 na území Košického samosprávneho kraja. Celkové výkony Železničnej spoločnosti na uvedených 25 tratiach predstavujú ročne 2,798 milióna vlakových kilometrov. Po zrušení dopravy na 7 regionálnych tratiach v KSK dôjde k zníženiu výkonov o takmer milión vlakových kilometrov. Celková dotácia pre Železničnú spoločnosť na výkony vo verejnom záujme na rok 2003 predstavuje 4,3 miliardy Sk na 31,102 milióna vlakových kilometrov. Ak by mal KSK zabezpečovať regionálnu železničnú dopravu v plnom rozsahu, požadoval by z tejto sumy 129 miliónov Sk.
Soňa Jakešová, hovorkyňa Úradu KSK |
tlačiareň
|