K insceanácii hry I. Villqista - OSKAR A RUTH.
Stretnutie s dramatickým textom I. Villqista - OSKAR A RUTH vyvoláva vášnivý dialóg s dušou tvorcu. Dialóg, v ktorom prevládajú prudké emócie a táto emocionálna smršť potom vnáša do duše zvláštny nepokoj, ktorý však vo výsledku pôsobí prekvapujúco harmonicky. NEPOKOJ a zároveň HARMÓNIA.
Čo je to za absurditu? Starý čínsky mudrci vraveli, že existuje iba jediný druh duševného nepokoja v harmónii a to je LÁSKA. Presne toto som cítil po prečítaní hry a presne toto je pre mňa i hlavným vnútorným obsahom samotnej hry.
Nie je vôbec jednoduché pre režiséra vysporiadať sa s prudkými a šialene rýchlymi, miestami až strihovými zmenami žánrov a ich rovnako divokému striedaniu...a neutíchajúce zmeny divadelných foriem a štýlov (je to priam prehliadka histórie divadelného vývoja a vnímania prístupu k divadlu a jeho mutácií) a to na určitých miestach priamo v jednej dramatickej situácii...ak k tomu prirátate aj ponorkovú bitku, ktorú treba inscenovať na divadelných doskách...a uškvarenie hlavných hrdinov na elektrickom kresle...a...: a na tvári sa objavuje úsmev, ktorý je bránou do ríše FANTÁZIE a hravosti.
Ak som hovoril, čo všetko nie je jednoduché pre režiséra pri inscenovaní hry OSKAR A RUTH, tak treba povedať, že toto všetko UŽ ALE V ŽIADNOM PRÍPADE NIE JE JEDNODUCHÉ PRE HERCOV :. Hra si vyžaduje moderné a plne disponované herectvo, ktoré v sebe obsahuje všetky herecké techniky a metódy a štýly... Pretože Oskar aj Ruth toto všetko vyžadujú od hercov, ktorí si chcú obliecť ich kožu. Prudké a šialene kontrastné emocionálne strihy, psychologické skratky, vystupovanie z postavy a vstupovanie do nej, zmeny charakteru a zmeny osobnosti, neustále premeny priestoru a okolností a z toho vyplývajúce zásadné zmeny dramatických situácií...a tempa a rytmu...a obrovský arzenál hereckých vyjadrovacich a výrazových prostriedkov, ktoré prechádzajú od pantomímy cez flamengo, psychologickú drámu, klauniádu, umelecký prednes, spev a tanec a... bla bla bla ....a to všetko na jednom decimetri štvorcovom strany textu...: a na tvári sa objavuje úsmev, ktorý je bránou do ríše FANTÁZIE a hravosti.
Existovanie v ríši FANTÁZIE a hravosti človeka oblažuje a obnažuje a kladie si snáď jedinú podmienku...byť dieťaťom a vidieť svet jeho čistými očami a zároveň cítiť ten zvláštny nepokoj v tej čudesnej harmónii. Dieťa, ktoré objavuje svet okolo seba všetkými zmyslami naplno a bez predsudkov. Pokúsili sme sa teda stať sa opäť deťmi alebo možno lepšie povedané, pokúsili sme sa znovuobjaviť v sebe tie malé a zázračné bytosti ktorými sme boli a začali sme sa znova HRAŤ. To bola jediná metóda našej práce. Po vzájomnej dohode sme si s Dankou a Stanom zakázali pri práci "mračná v tvárach a mysliach" a ak sa predsa len objavia, tak treba urobiť pauzu :. Prijemným poznaním je fakt, že sme pracovali naozaj veľa a tých páuz nebolo treba mnoho:. A tak nám teraz ostáva iba jediné... VERIŤ, že i na Vašich diváckych tvárach sa napokon objaví úsmev, ktorý bude bránou do ríše FANTÁZIE a hravosti... a naše predstavenie sa stane takou príjemnou pauzou v tomto zamračenom živote.
S úctou a vďakou Patrik Lančarič
Foto OSKAR A RUTH:
Foto HELVEROVA NOC: