magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

PRIESKUM: Väčšina mladých ľudí bojuje pred vystúpením s trémou
@ Aktuálne -> Rôzne      Jul 17 2009 - 11:53 GMT
Ilustraèné foto

17. júla (SITA) - Väčšina mladých ľudí máva pred dôležitým vystúpením, skúškou, pohovorom či prezentáciou trému. O niečo väčšie trémistky sú pritom dievčatá. Vyplýva to z pravidelného online prieskumu GfK Young Monitor, do ktorého sa začiatkom júla zapojili mladí ľudia od 15 do 25 rokov. Napätie a neistotu pred vystúpením nepociťuje iba zhruba desať percent mladých Slovákov a Sloveniek. Tá pomáha k lepším výkonom iba viac ako tretine ľudí. Naopak, celkový nepríjemný pocit stupňuje u polovici respondentov a respondentiek. Tréma sa u mladých ľudí prejavuje najčastejšie žalúdočnými problémami, pocitmi stiahnutého žalúdka, potením rúk či celého tela, búšením srdca, roztraseným hlasom a problémami so štylizáciou viet. Približne štvrtina trémistov a trémistiek sa tiež červená alebo zabúda, čo chce povedať. Pätine mladých ľudí sa zvyknú triasť ruky, alebo majú sucho v hrdle.

Podľa väčšiny mladých trémistov a trémistiek sa dá nervozita prekonať pravidelným tréningom a skúsenosťami. Tiež by privítali, ak by sa prezentačným zručnostiam na školách venovala oveľa väčšia pozornosť. Spôsoby boja mladých ľudí s trémou sa rôznia. Približne 27 percent ľudí pred dôležitým vystúpením zhlboka dýcha. Zhruba 18 percent sa spolieha na dôslednú prípravu alebo tréning a opakovanie najdôležitejších vecí. Rovnaký počet respondentov a respondentiek sa vnútorne povzbudzuje, dodáva si sebadôveru a snaží sa pozitívne myslieť. O niečo menej, asi 13 percent, odľahčuje dôležitosť situácie. Deviatim percentám Slovákov a Sloveniek pomáha, keď sa môžu pred vystúpením s niekým porozprávať. Najmenej, tri percentá trémistov a trémistiek, sa snaží počas vystúpenia uchopiť situáciu do vlastných rúk, iniciatívne klásť otázky, snažia sa spoznať publikum, alebo odľahčiť atmosféru. Iba zhruba pätina mladých ľudí s trémou nebojuje, pretože podľa nich časom sama opadne.

Agentúru SITA informovala Marketing Communication Manager spoločnosti GfK Slovakia Daniela Čekovská.   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]