magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

Zajtra v ŠD premiéra operety Grófka Marica
@ Kultúra -> Divadlo      Oct 16 2014 - 12:21 GMT

Množstvo zaujímavých informácií zo zákulisia príprav premiéry operety Emmericha Kálmána Grófka Marica, ktorá sa uskutoční zajtra /17.10/ sa na svojom prvom stretnutí v tejto sezóne dozvedeli členovia Klubu priateľov opery pri Štátnom divadle Košice. Prezradili ich nielen členovia realizačného, ale aj sólisti, ktorí si pripravili aj niekoľko hudobných ukážok.

Režisérka Dagmar Hlubková, dirigent Igor Dohovič, zbormajster Lukáš Kozubík, ale aj sólisti Tatiana Paľovčíková – Paládiová, Jaroslav Dvorský a Filip Tùma prezradili nielen čo to zo zákulisia, ale v sprievode korepetitorky Júlie Grejtákovej pripravili aj malú ochutnávku melódii z operety.

Režisérka Dagmar Hlubková prezradila okrem iného, čo pre ňu znamená divadlo. „To nie je práca, to je jednoducho vášeň. Je to o tom, že sa ráno zobudíte a myslíte na predstavenie, ktoré pripravujete, potom idete na skúšku a po skúške naňho znova myslíte," prezradila členom Klubu priateľov opery. Ako dodala tým, že sama stála dlhé roky na pomyselnej druhej strane barikády, vie si nájsť cestu k spevákom aj hercom a je prístupná kompromisom. Ako v tejto súvislosti poznamenal Filip Tùma, to, že režisérka je dlhoročnou speváčkou bolo niekedy aj na škodu. „Speváci máme takú fintu na režisérov. Toto nemôžeme robiť, lebo spievame. Ale teraz sme ju použiť nemohli, lebo režisérka presne vedela, čo spevák dokáže a čo nie," povedal známy slovenský spevák a herec, pre ktorého je Grófka Marica tretím hosťovaním v košickom divadle po operete Čardášová princezná a opere Adriana Lecouvreur.

Podľa domáceho sólistu Jaroslava Dvorského opereta vôbec nie je ľahký žáner ako ju zvyknú označovať. „Skrýva v sebe nielen spev, ale aj hovorené slovo a to je niekedy pre spevákov problém. Nehovoriac už o samotnom herectve či tancoch," priznal sa Dvorský. Ako doplnila Tatiana Paľovčíková – Paládiová v operete je pre speváka azda najväčším problémom to, že všetko beží v rýchlom slede. „V opere pri árii stačí gesto rukou či niečo podobné, ale v operete to človek jednoducho neošalí," dodala. Niekoľko desiatok členov klubu sa dozvedelo aj ďalšie pikošky zo zákulisia. Jaroslav Dvorský prezradil, že sa oplatí chodiť na predstavenia, v ktorých spieva Filip Tùma, lebo stále si vypočujú iný text a zažijú kopec zábavy. Asistentka réžie a šéfka klubu zas prezradila zaujímavosť o hosťujúcom maďarskom sólistovi Zsoltovi Vadászovi. Ten počas skúškového obdobia zažil tri dni „schizofrénie", keď najprv spieval postavu Tassila v maďarčine v Maďarsku, na druhý deň skúšal v slovenčine a hneď na ďalší spieval v Rakúsku tú istú postavu po nemecky.

Za všetkých pozval na predstavenie dirigent Igor Dohovič. „Opereta je čarovná v tom, že je ľahká pre diváka. Stačí prísť, sadnúť si, sledovať obraz na javisku a počúvať peknú hudbu, zabávať sa na dialógoch a čakať na šťastný koniec. A potom s úsmevom na perách odísť z divadla. A opereta je aj tým žánrom, čo mnohí z vás vedia, na ktorý sa dá chodievať aj viackrát. Lebo to predstavenie je vždy iné a osobité," povedal Dohovič

Klasická opereta Grófka Marica bola skomponovaná roku 1924 a jej uvedením si teda pripomenieme deväťdesiat rokov od jej prvého uvedenia. Táto komická spevohra plná milostných zápletiek, dejových zvratov a v neposlednom rade ľúbezných – dnes takmer až notoricky známych a mimoriadne populárnych melódií – sa stala v posledných desaťročiach jedným z najhranejších titulov vo svojom žánri. Grófka Marica bude uvedená v slovenskom preklade s akcentom na jazykovú hru a vtip.

REALIZAČNÝ TÍM

 

Libreto:

 

 

 

 

Julius Brammer, Alfred Grünwald

Réžia:

 

 

 

 

Dagmar Hlubková

Hudobné naštudovanie:

 

 

 

 

Igor Dohovič

Preklad a texty piesní:

 

 

 

 

Ladislav Holoubek

Scéna: 

 

 

 

 

Jaroslav Milfajt

Kostýmy:

 

 

 

 

Tomáš Kypta

Dirigenti:

 

 

 

 

Igor Dohovič, Jan Novobilský

Zbormajster:

 

 

 

 

Lukáš Kozubík

Choreograf:

 

 

 

 

Oleksandr Khablo

Dramaturg:

 

 

 

 

Peter Hochel

Asistent réžie:

 

 

 

 

Nina Rašiová

Asistent dirigenta:

 

 

 

 

Karol Kevický, Jan Novobilský

Koncertní majstri:

 

 

 

 

Jozef Bikár, Peter Michalík

Korepetítori:

 

 

 

 

Júlia Grejtáková, Jan Novobilský

Inšpicient:

 

 

 

 

Viera Hronská, Magdaléna Kovalčíková

Text sledujú:

 

 

 

 

Dana Gažová, Magdaléna Kovalčíková

 

 

 

 

 

 

OSOBY A OBSADENIE

Marica:

 

 

 

 

Helena Becse - Szabó, Tatiana Paľovčíková - Paládiová 

Tasilo Endrödy-Wittemburg:

 

 

 

 

Jaroslav Dvorský, Zsolt Vadász

Líza Endrödy-Wittemburg:

 

 

 

 

Oľga Bezačinská, Eva Nováková

Móric Dragomir Populescu:

 

 

 

 

Titusz Tóbisz 

Koloman Župan z Varaždína:

 

 

 

 

Marek Gurbaľ, Filip Tùma

Karol Štefan Liebenberg:

 

 

 

 

Peter Cibula

Efrozina von Rosenthal:

 

 

 

 

Beáta Drotárová

Johann Katzelhubermayer:

 

 

 

 

Ivan Krúpa

Ilona Dambössiová:

 

 

 

 

Alena Fialeková, Dana Mlynárová

Manja:

 

 

 

 

Viktória Norko-Marková, Janette Zsigová

Čeko:

 

 

 

 

Róbert Šudík

Spoluúčinkuje orchester a zbor Opery ŠD Košice


Zdroj:http://http://www.sdke.sk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=43&Itemid=73&lang=sk

  |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]