Košický samosprávny kraj
Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja KSKDôvodová správa k Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického samosprávneho kraja Základnou úlohou samosprávneho kraja je zabezpečenie všestranného rozvoja samosprávneho kraja a potrieb jeho obyvateľov. K naplneniu tejto úlohy smeruje aj vypracovaný a predložený Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického samosprávneho kraja. Okrem tejto úlohy je Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja kraja základným dokumentom, ktorého najdôležitejšie priority rozvoja sa premietnu do programových dokumentov vypracovávaných na regionálnej i národnej úrovni pre čerpanie finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov EÚ po vstupe SR do Európskej únie. Vypracovanie Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja vyplýva zo zákona NR SR č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov, ako aj zo zákona NR SR č. 503/2001 Z.z. o podpore regionálneho rozvoja. Predložený program rozvoja bol vypracovaný v súlade s Informáciou o príprave Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického kraja, ktorá bola predmetom rokovania Zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja v máji 2002. Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického samosprávneho kraja obsahuje programovú a analytickú časť. V jednotlivých kritických oblastiach je poukázané na problémy, riešenie ktorých má rozhodujúci vplyv na ďalší úspešný rozvoj Košického kraja. Z týchto problémových oblastí bolo formulovaných päť globálnych cieľov, ktorých riešenie je zahrnuté do 43 opatrení a tieto do konkrétnych úloh. Niektoré navrhnuté opatrenia a úlohy presahujú kompetencie samosprávneho kraja, preto zodpovednosť za ich splnenie spočíva okrem Úradu Košického samosprávneho kraja aj na ďalších subjektoch, ktoré sú navrhnuté v rámci jednotlivých opatrení. Títo sociálno-ekonomickí partneri budú v rámci partnerstva prizývaní k aktívnej spolupráci. Za účelom monitorovania plnenia Programu, predložený materiál obsahuje určenie rozhodujúcich indikátorov podľa jednotlivých opatrení, na základe ktorých sa bude na úrovni kraja vyhodnocovať úspešnosť plnenia Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja kraja. Dôležitou súčasťou Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického samosprávneho kraja je návrh na finančné zabezpečenie. Navrhujeme tieto piliere financovania:
Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického kraja a strategický proces manažovania programu bude po schválení Zastupiteľstvom KSK pokračovať vypracovaním návrhu na zriadenie Krajskej implementačnej jednotky a následne samotnou implementáciou akčných plánov, ktoré poskytnú obraz o konkrétnych projektoch a ich prínosoch pre realizáciu rozvojového programu. Informácia o implementácii Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického samosprávneho kraja bude predmetom ďalšieho rokovania Zastupiteľstva KSK v súlade so schválenými termínmi rokovaní. Predložený Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického samosprávneho kraja vypracoval kolektív pracovníkov odboru regionálneho rozvoja Úradu KSK. Rozhodujúce podkladové materiály, ktoré boli východiskom pre určenie globálnych cieľov, sú k dispozícii na web stránke ÚKSK. Rozpracovanie globálnych cieľov do opatrení a úloh bolo realizované na základe predchádzajúcich konzultácií a stretnutí zástupcov ÚKSK v niektorých okresoch Košického kraja (existuje záznam o rokovaniach v navštívených miestach) so zástupcami samospráv a združení obcí, združení cestovného ruchu, organizácií zaoberajúcich sa podporou malého a stredného podnikania, profesionálnych organizácií, podnikateľmi a i. a konzultáciou so zástupcami expertnej firmy M.E.S.A.10. O spôsobe prípravy programu boli priebežne informovaní členovia komisie regionálneho rozvoja Zastupiteľstva KSK. Formulovanie kritických oblastí a rozpracovanie globálnych cieľov na opatrenia a úlohy sa uskutočnilo na pracovných stretnutiach za účasti predsedu, podpredsedu KSK a riaditeľky ÚKSK, zástupcov Regionálnych rozvojových agentúr, detašovaných pracovísk ÚKSK a ďalších odborných externých spolupracovníkov a záujemcov. Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického samosprávneho kraja sa z dôvodu väčšieho rozsahu strán predkladá na rokovanie Zastupiteľstva KSK v tlačenej textovej podobe. Dokument bude prezentovaný aj formou PC-projekcie na zasadnutiach komisií a zastupiteľstva KSK. Súčasťou predkladaných materiálov pre poslancov Zastupiteľstva KSK je multimediálne CD, ktoré obsahuje kompletnú textovú časť programového dokumentu, podrobnú analýzu Košického kraja a prezentačnú verziu programového dokumentu. Rozhodnutím pre tento postup bola predovšetkým snaha vytvoriť podmienky pre osvojenie si programového dokumentu a umožniť tak poslancom Zastupiteľstva KSK resp. ďalším sociálno-ekonomickým partnerom oboznamovať (formou prezentácie) širokú odbornú, ale aj laickú verejnosť s programovými cieľmi Košického samosprávneho kraja. Ďalším cieľom prezentácie programu má byť získavanie informácií o existujúcich projektoch, zapojenie širokej podnikateľskej verejnosti do strategického manažovania programových dokumentov súvisiacich s prístupových procesom SR do EÚ. Tretím cieľom je zapojenie širokej verejnosti do realizácie akčných plánov. V závere je potrebné uviesť, že samotná realizácia Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja Košického samosprávneho kraja si vyžaduje doriešenie administratívneho a inštitucionálneho zabezpečenia, postavenia, fungovania ako aj štruktúry odboru regionálneho rozvoja na ÚKSK. Príloha: anketový lístok
Touto formou oslovenia by sme chceli dostať od hodnotiteľov spätnú väzbu o interpretovanom zámere programového dokumentu. Anketový lístok obsahuje zoznam všetkých opatrení usporiadaných podľa globálnych cieľov a priorít. Za tým účelom je potrebné na anketovom lístku v prvom pravom stĺpci vyznačiť prioritu jednotlivých globálnych cieľov (resp. opatrení) ich očíslovaním l. - 5. Okrem toho je potrebné v druhom pravom stĺpci vyznačiť aj súhlas (nesúhlas) s jednotlivými globálnymi cieľmi a opatreniami.
Vízia Košického kraja /Kam chceme ísť/
Píše sa rok 2020. Regióny Košického kraja už dávno nepatria medzi najviac znečistené oblasti v SR. Existujúci ekonomický potenciál je založený na báze priestorovo i odvetvovo diverzifikovaných zdravých podnikov, ktoré využívajú najmä domáce zdroje a know-how. Pôvodne išlo o malé a stredné podniky, mnohé z ktorých sa postupne rozrástli do prosperujúcich koncernov s celonárodnou ako aj celosvetovou pôsobnosťou (ich produkcia smeruje najmä na export). - spoločnosti, ktorých možnosť konkurencie je územne spätá. Patria sem rôzne spoločnosti poskytujúce služby v oblasti domáceho cestovného ruchu, advokátske a právne kancelárie a pod. - investične silné medzinárodné (najmä európske) koncerny, ktorých manažment nie je orientovaný na krátkodobý zisk (Siemens, Hygiene Products). Tí z veľkých investorov, ktorí v regióne investovali s cieľom krátkodobému zisku (obyčajne z nízkej pracovnej sily), už pôsobia v tretích, menej rozvinutých krajinách. Finančný impulz, ktoré priniesli na začiatku, však bol prospešný na rozbehnutie mnohých malých a stredných podnikov, pôsobiacich spočiatku ako články ich subdodávateľských sietí.
Mesto Košice aj naďalej zohráva významnú úlohu ako centrum spoločenského a kultúrneho diania. Je tu niekoľko medzinárodne akreditovaných univerzít, produkujúcich jazykovo aj kvalifikačne zdatné zdroje pracovných síl. Ich absolventi nemajú problém nájsť uplatnenie v domácom regióne, aj keď mnohí z nich úspešne pôsobia vo svete. V regióne okrem hlavného mesta pôsobí aj niekoľko silných satelitných miest, ktoré kedysi slúžili ako okresné mestá. Kritické oblasti – SWOT analýzyKRITICKÁ OBLASŤ Č.1 – EKONOMICKÝ ROZVOJ Silné stránky:
– Prítomnosť US Steel - VSŽ – Existencia potencionálnych pólov rozvoja – Spišská Nová Ves a Michalovce s náznakmi endogénneho (vnútorného) rozvoja subregiónu, – Potenciál kvalifikačne a cenovo konkurencieschopnej pracovnej sily – Priaznivejší demografický vývoj v porovnaní so SR a EÚ – V porovnaní so SR Mierne rozvinutejšie odborné stredné školstvo a technické vysoké školstvo – Pomerne rozvinuté malé a stredné podnikanie v niektorých oblastiach kraja Slabé stránky:
– Nerovnomerne rozmiestnená priemyselná výroba – Nízka miera finalizácie a sofistikovanej výroby – PZI motivovaní prevažne lacnou pracovnou silou a nie inovačným potencionálom územia – Odchod kvalifikovaných pracovných síl – Vysoká a vnútorne disparitná miera nezamestnanosti – Nepriaznivá kvalifikačná štruktúra nezamestnaných – Nepriaznivé podnikateľské prostredie pre malé a stredné podnikanie Príležitosti:
Ohrozenia:
KRITICKÁ OBLASŤ Č.2 – DOPRAVA A TELEKOMUNIKÁCIE Silné stránky:
– vybudované cestné, železničné, letecké spojenia – vybudovaná širokorozchodná trať do Hanisky pri Košiciach po hranicu s Ukrajinou – prekládková stanica v Čiernej nad Tisou s normálnym a širokým rozchodom koľajníc – letisko v Košiciach s medzinárodnými parametrami – Košice – medzinárodný železničný uzol Slabé stránky:
– chýbajúce rýchlostné komunikácie – málo využívané letecké spojenie – nedobudované letisko v Košiciach v súlade s požiadavkami letísk s medzinárodným štatútom (terminál, riadiaca veža) Príležitosti:
– rozvoj Euroregiónu Košice – Miškolc podmieňuje vybudovanie rýchlostnej cesty Košice – štátna hranica Maďarsko – splavnením Tisy na maďarskom a juhoslovenskom území vzniká možnosť postupného splavňovania východoslovenských riek Bodrog, Laborec, Latorica ako národnej vodnej cesty IV. triedy Ohrozenia:
– zníženie dostupnosti územia pre zahraničných obchodných partnerov a turistov KRITICKÁ OBLASŤ Č.3 – ĽUDSKÉ ZDROJE (A–Sociálna oblasť, B–Komunikácia) A – Sociálna oblasť Silné stránky:
– Priaznivý stav prirodzeného prírastku obyvateľstva – Multikultúrna spoločenská klíma – Košice – centrum vzdelávacích a kultúrnych inštitúcií, univerzitné centrum Slabé stránky:
– Nízka životná úroveň obyvateľstva – Vysoká koncentrácia neprispôsobivej časti obyvateľstva – Nedostatok bytov – Zastaranosť školských a zdravotníckych objektov, nedostatok financií na ich prevádzku – Nedostatočná úroveň a kapacita zariadení sociálnych služieb – Nedostatok informácií a motivácie obyvateľstva v oblasti podnikania – Nerozvinutosť vidieckych oblastí Príležitosti:
– Dobudovanie materiálno-technickej základne školstva – Podpora výstavby a obnovy bytového fondu – Podpora transformácie siete zdravotníckych zariadení a zariadení sociálnych služieb – Podpora partnerstva a spolupráce štátnych a neštátnych organizácií – Zakladanie rodinných firiem a rozvoj telepráce na zvýšenie zamestnanosti Ohrozenia:
– Odloženie vstupu SR do NATO a EÚ – Nedoriešenie vlastníckych vzťahov k pôde – Zastavenie štátnej podpory na bytovú výstavbu – Riziko stagnácie dlhodobo nezamestnaných – nechuť zapojiť sa do trhu práce B – Komunikácia Silné stránky:
– Schopnosť obojstrannej komunikácie obyvateľstva v prihraničných oblastiach – Tradícia (stredoveká) obchodných ciest v rámci Európy – Existujúce aktivity v rámci tretieho sektora – Vznik regionálnej samosprávy Slabé stránky:
– Nedostatočná jazyková vybavenosť (svetové jazyky) – Nedostatočná spolupráca odborných a verejných inštitúcií pri spracovaní a implementácii strategických materiálov – Nedostatočné vzájomné vedomosti o hospodárskej a ekonomickej situácii v prihraničných oblastiach (euroregiónoch) – Chýbajúce zastúpenie reprezentantov kraja v centrách EÚ – Nepripravenosť verejného sektora na prijatie predvstupovej a štrukturálnej pomoci EÚ – Neexistujúce, resp. nedostatočne rozvinuté medzisektorové partnerstvá (štátna správa, samospráva, podnikatelia, tretí sektor) – Slabo rozvinutá identita občanov regiónu – Informovanosť občanov o výhodách a nevýhodách vstupu do EÚ Príležitosti:
– Európska a štátna podpora pri zavádzaní informačných a komunikačných technológií – virtuálny región – Vzrast v oblasti úloh samosprávy, mimovládnych organizácií, občianskych združení a podnikateľských subjektov – Medzinárodná prestíž krajiny (rozvojová politika a humanitárna pomoc) – Spolupráca v rámci Vyšegrádskej štvorky (SR, ČR, Maďarsko, Poľsko) – Posilnenie inštitútu ľudských, menšinových a občianskych právv – Členstvo v medzinárodných organizáciách, združeniach Ohrozenia:
– Členstvo v Európskej menovej únii (nespĺňanie zadaných kritérií) – Zníženie podielu obchodu s nečlenskými krajinami EÚ – Nepružná legislatíva pre činnosti euroregiónov – Politický vývoj z pohľadu euroregiónov (euroregionálnych činností) – Nízka absorbčná schopnosť verejného sektora pre finančné prostriedky EÚ KRITICKÁ OBLASŤ Č.4 – ŽIVOTNÉ PROSTREDIE A TECHNICKÁ INFRAŠTRUKTÚRA Silné stránky:
– Vysoký podiel chránených území k celkovej rozlohe – atraktívne prírodné prostredie – Prítomnosť geotermálnych, liečivých a minerálnych vôd s perspektívou využitia – Existencia spaľovne odpadu – Plynofikácia obcí Slabé stránky:
– Znečistené ovzdušie – Košice, stredný Zemplín (hutnícky a chemický priemysel) – Nedobudovaná vodovodná a kanalizačná sieť, čističky odpadových vôd – Staré ekologické záťaže – neriadené skládky, opustené bane, pozostatky po banskej činnosti a pod. – Zlá/nízka kvalita vôd – povrchových i podzemných – Nedostatočná ochrana pred povodňami Príležitosti:
– Znížiť používanie tuhých palív, zvýšiť využitie elektrickej energie, zemného plynu – Vhodná technológia pre spaľovňu, žp nezaťažujúce technológie všeobecne – Materiálové a energetické využívanie odpadov – separovaný zber, recyklácia – Programy na riešenie black/brown fields – územia po bývalej priemyselnej činnosti – Obnoviteľné zdroje energie – geotermálna energia, energia biomasy, veterná energia (Slovenské rudohorie - Spišská Nová Ves) – bionafta získaná bezodpadovou rafináciou rastlinných olejov – repka, slnečnica, ľan, vedľajší produkt glycerín je dobre predajnou komoditou – pestovanie rýchlo rastúcich drevín na kontaminovaných pôdach – energetické využitie dreva modernými technológiami – skvalitnenie, rozšírenie monitoringu stavu zložiek životného prostredia – environmentálna výchova Ohrozenia:
– prítomnosť ťažkého priemyslu – hutníckeho a chemického – neriešená automobilová doprava – mobilné zdroje znečisťovania ovzdušiav – malé zdroje znečisťovania ovzdušia – nedostatočná kapacita pitnej vody z dlhodobého hľadiskav – nebezpečenstvo priemyselných havárií ( zo zahraničia) KRITICKÁ OBLASŤ Č.5 – POĽNOHOSPODÁRSTVO A VIDIEK Silné stránky:
– Významné prírodné a kultúrno-historické bohatstvo – Vysoký podiel obyvateľstva v produktívnom veku – Prítomnosť ľudových tradícií v živote obyvateľov – Rozvinuté odborné školstvo – Existujúce občianske aktivity v rámci tretieho sektora Slabé stránky:
– Vysoká miera nezamestnanosti – Značná sústredenosť a vysoký podiel neprispôsobivej časti rómskeho obyvateľstva – Nízka dostupnosť sídiel a ich nedostatočná vybavenosť technickou infraštruktúrou – Nízky stupeň občianskej vybavenosti – Absencia podnikateľských aktivítv – Slabá informovanosť vo všetkých oblastiach občianskeho a hospodárskeho života – Absencia rozvojových programov Príležitosti:
– Zlepšením dopravnej dostupnosti zatraktívniť vidiek pre podnikanie a cestovný ruch – Rozvoj služieb, školstva a cestovného ruchu smerujúci k vytváraniu pracovných príležitostí – Rozvojom hospodárskych aktivít založených na využívaní miestnych zdrojov zabezpečiť trvalú udržateľnosť rozvoja – Kultivovaním geofondu stabilizovať ekológiu krajiny – Vytvorením garančného fondu podporovať začínajúcich podnikateľov – Diverzifikácia výrobných podnikov, organizácií a vzdelávacích zariadení budovaním pobočiek – Výstavbou logistických centier zlepšiť zásobovanie a odbyt Ohrozenia:
– Pokles počtu stálych obyvateľov obcí, strata identity obcí – Neriešenie rómskej problematiky – Pomalý rozvoj dopravnej infraštruktúry – Nedobudovanie siete inštitúcií poskytujúcich služby podnikateľom – Nedostatočná inštitucionálna sieť pre využívanie disponibilných finančných zdrojov – Prílev lacných zahraničím vysoko dotovaných potravín |
|
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ w.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: [email protected]
|